Praktijkmodules
Hoogbloeier® staat niet alleen voor wetenschappelijk onderbouwde kwaliteit, maar ook voor expertise uit de praktijk zelf. Deze praktijkmodules zijn hands-on waarin veel praktische oefeningen aan bod komen en we voor veel interactie zorgen. We nodigen je ook uit om wat je hier leert in je eigen praktijk of schoolcontext toe te gaan passen.
Schoolbeleid
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het beleid op leerlingenbegeleiding?
Identificeren van begaafdheid
Het is belangrijk om op school zicht te krijgen op welke kinderen cognitief begaafd zijn zodat problemen door een mismatch tussen onderwijsbehoeften en onderwijsaanbod voorkomen wordt. Identificeren gebeurt meestal aan de hand van een eerste preventieve screening en daarna uitgebreidere signalering.
Compacten en verrijken
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel de essentiële leerstof overblijft.
Motivatie en onderpresteren
Niet alle cognitief begaafde personen slagen erin om op school of op het werk resultaten te halen die overeenkomen met hun mogelijkheden of aanleg. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde kinderen, jongeren en volwassenen.
Coaching en begeleiding
Bij het begeleiden van begaafde personen zijn er een aantal aandachtspunten die aan de orde kunnen komen, waardoor het coachen anders verloopt dan bij normaal begaafde personen. In deze modules leer je coachingstechnieken of -materialen in te zetten, specifiek gericht op begaafdheid.