Traject Begaafdheidscoördinator
Flexibele startdata - let wel: Gent is helaas al volzet
…
Dit traject is geschikt voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en directieleden uit het lager én secundair onderwijs die binnen hun school met de doelgroep van cognitief sterk functionerende kinderen en jongeren (CSF) aan de slag willen.
1 september 2025
Signaleren, compacten en verrijken in het secundair onderwijs - Gent
12.11.2025 | 10.30 u. - AFGELAST
…
Leerkrachten uit het secundair onderwijs leren in deze kennismodule hoe ze compacten en verrijken kunnen toepassen. Daarnaast wordt ook het draaideurmodel besproken als een flexibele aanpak om CSF-leerlingen uit te dagen.
12 november 2025
Studiekeuzebegeleiding voor begaafde jongeren en jongvolwassenen - Gent
12.11.2025 | 14.00 u.
…
Een ontbrekend element in de persoonlijke ontwikkeling van de meeste begaafde jongeren en jongvolwassenen is een aangepaste studiekeuzebegeleiding. In deze kennismodule leer je over multipotentialiteit en early emergers.
12 november 2025
Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Gent
20.11.2025 | 10.30 u.
…
Deze kennismodule biedt een inleiding in motivatietheorieën, van behaviorisme en attributietheorie tot mindsettheorie en zelfdeterminatietheorie, en hun impact op motivatie en leerprestaties.
20 november 2025
Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen - Gent
20.11.2025 | 14.00 u.
…
In deze kennismodule verkennen we de zelfdeterminatietheorie en hoe autonomie, verbondenheid en competentie motivatie bij cognitief begaafden beïnvloeden. We analyseren ook (de)motiverende leerkracht-, opvoedings- of begeleidingsstijlen.
20 november 2025
Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals - Gent
28.11.2025 | 10.30 u.
…
Hoe herken je begaafde onderpresteerders? Hoe kan je als zorg- en onderwijsprofessional advies geven aan ouders zodat ze het onderpresteren van hun begaafde kind kunnen voorkomen? Daarover leer je meer in deze kennismodule.
28 november 2025
Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren - Gent
28.11.2025 | 14.00 u.
…
Uit onderzoek weten we dat er twee paden leiden naar onderpresteren. In deze kennismodule bespreken we de twee types en tonen we welke interventies er dan nodig zijn om het onderpresteren te keren.
28 november 2025
Studiedag 'Begaafdheid bij peuters en kleuters' - Gent
06.12.2025 | 13.00 u.
…
Ontdek hoe je begaafde peuters en kleuters herkent en begeleidt op deze studiedag. Lilian van der Poel deelt haar ervaring rond peergroups, mindset en uitdaging bij jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Praktisch, herkenbaar en inspirerend.
6 december 2025
Wijs op Weg: onderpresteren omkeren bij begaafde jongeren - Gent
09.12.2025 | 09.30 u.
…
In deze praktijkmodule leer je hoe je het programma Wijs op Weg inzet om begaafde onderpresteerders te begeleiden. Je ontdekt concrete tools, werkvormen en materialen om jongeren te helpen bij zelfbeeld, overtuigingen, doelwaardering en zelfregulatie.
9 december 2025
Traject Begaafdheidscoach - Leuven
Vanaf 08.01.2026 - nog slechts 3 vrije plaatsen!
…
Ben je therapeut en wil je begrijpen waarom cognitief begaafden soms tot onderpresteren komen? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach,… en zoek je nog extra kennis die je kan implementeren in je praktijk? Dat vind je allemaal in dit traject.
8 januari 2026
Begaafdheidsmodellen: van theorie naar praktische toepassing - Leuven
08.01.2026 | 10.30 u.
…
Elke wetenschapper die onderzoek doet naar begaafdheid hanteert een model om het te beschrijven of te verklaren. In deze kennismodule verkennen we de modellen van Renzulli, Mönks, Gagné, Project TALENT en Kuipers en hun praktische toepassingen.
8 januari 2026
Begaafdheidsmodellen uitgediept: meer dan intelligentie - Leuven
08.01.2026 | 14.00 u.
…
Elke wetenschapper die onderzoek doet naar begaafdheid gebruikt een model om dit complexe fenomeen te beschrijven. In deze kennismodule verdiepen we ons in de modellen van Renzulli en Gagné en verkennen we hoe Heller, Gardner en Sternberg de definitie van begaafdheid verbreden.
8 januari 2026
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren - Leuven
16.01.2026 | 10.30 u.
…
In deze praktijkmodule leer je hoe je een duurzaam beleid op leerlingenbegeleiding met een focus op cognitief sterk functioneren opzet en implementeert binnen jouw school. We werken met een concreet stappenplan om dit proces gestructureerd aan te pakken.
16 januari 2026
Onderwijsaanpassingen voor CSF-leerlingen - Leuven
16.01.2026 | 14.00 u.
…
Leerkrachten ontdekken in deze kennismodule hoe ze leerkenmerken van CSF-leerlingen omzetten naar onderwijsbehoeften en krijgen inzicht in effectieve onderwijsaanpassingen zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen.
16 januari 2026
Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen - Leuven
26.01.2026 | 10.30 u.
…
Leerkrachten, ouders, zorgprofessionals of werkgevers herkennen niet altijd cognitieve begaafdheid. In deze kennismodule leer je het verschil tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken en ontdek je welke kenmerken echt typerend zijn voor begaafde personen.
26 januari 2026
(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Leuven
26.01.2026 | 14.00 u.
...
Welke niet-cognitieve kenmerken zijn écht typerend voor begaafde personen en welke worden vaak ten onrechte gekoppeld aan begaafdheid? In deze kennismodule verdiep je je in perfectionisme, autonomie, overexcitabilities en andere persoonskenmerken.
26 januari 2026
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen - Leuven
03.02.2026 | 10.30 u.
…
Hoe ontwikkelen cognitief begaafde peuters, kleuters en kinderen zich op gebied van emoties, vriendschappen en sociale vaardigheden ten opzichte van normaal begaafde kinderen? Daarover leer je meer in deze kennismodule.
3 februari 2026
Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak - Leuven
03.02.2026 | 14.00 u.
…
Onderzoek toont aan dat versnellen geen negatieve academische of sociaal-emotionele gevolgen heeft. Maar hoe neem je een onderbouwde beslissing? In deze kennismodule leer je hoe je versnellen in de praktijk zorgvuldig aanpakt.
3 februari 2026
Van Terman tot vandaag: de geschiedenis van begaafdheidsonderzoek - Leuven
11.02.2026 | 10.30 u.
…
Onderzoek naar intelligentie en begaafdheid heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld. In deze kennismodule verkennen we de evolutie van het onderzoek sinds de 19de eeuw, met aandacht voor belangrijke wetenschappers en theorieën.
11 februari 2026
De rol van intelligentietesten bij diagnosticeren van begaafdheid - Leuven
11.02.2026 | 14.00 u.
...
In deze kennismodule verkennen we intelligentietesten als instrument voor het identificeren van cognitieve begaafdheid. We bespreken hun mogelijkheden, beperkingen en de juiste interpretatie van testresultaten.
11 februari 2026
Versneld automatiseren en leren schrijven in de eerste graad - Leuven
24.02.2026 | 10.00 u.
…
In deze praktijkmodule leer je hoe je sterke rekenaars versneld laat automatiseren en hoe je kinderen efficiënt leert schrijven bij een versnelling naar het tweede leerjaar.
24 februari 2026
Intervisievoormiddag voor zorgprofessionals - Mechelen
25.02.2026 | 09.00 u.
...
In deze intervisiegaan we aan de hand van cases je professionele blik m.b.t. (hoog)begaafdheid verrijken en nieuwe invalshoeken ontwikkelen.
25 februari 2026
Compacten en verrijken: praktisch aan de slag in je klas - Leuven
24.02.2026 | 14.00 u.
…
Hoe compacteer je leerstof en hoe bied je verrijking aan voor cognitief sterk functionerende leerlingen? In deze praktijkmodule krijg je concrete tools en materialen om meteen in je klaspraktijk toe te passen.
24 februari 2026
Modellen bij coaching van volwassen begaafde personen - Gent
26.02.2026 | 10.00 u.
…
Twee modellen/theorieën die handvaten geven voor het coachen van (jong)volwassen begaafde personen zijn het Delphi-model en de Positieve Desintegratietheorie van Dabrowski. Hierover leer je meer in deze kennismodule.
26 februari 2026
Aandachtspunten bij coachen van begaafde volwassenen - Gent
26.02.2026 | 14.00 u.
…
Sommige begaafde volwassenen lopen in hun sociale of werkomgeving vaak aan tegen onbegrip, verveling, vooroordelen en conflicten. In deze kennismodule waarop je als coach moet letten bij het begeleiden van begaafde (jong)volwassenen.
26 februari 2026
Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Leuven
04.03.2026 | 10.30 u.
…
Deze kennismodule biedt een inleiding in motivatietheorieën, van behaviorisme en attributietheorie tot mindsettheorie en zelfdeterminatietheorie, en hun impact op motivatie en leerprestaties.
4 maart 2026
Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen - Leuven
04.03.2026 | 14.00 u.
…
In deze kennismodule verkennen we de zelfdeterminatietheorie en hoe autonomie, verbondenheid en competentie motivatie bij cognitief begaafden beïnvloeden. We analyseren ook (de)motiverende leerkracht-, opvoedings- of begeleidingsstijlen.
4 maart 2026
Praktisch aan de slag: coachingstechnieken voor hoogbegaafde volwassenen - Gent
10.03.2026 en 19.03.2026 | 09.30 u.
…
Hoogbegaafde volwassenen hebben baat bij een specifieke, praktijkgerichte aanpak in coaching. In deze tweedaagse opleiding ga je hands-on aan de slag met werkvormen en technieken om hen effectief te begeleiden in hun uitdagingen en groei.
10 maart 2026
Intervisienamiddag voor onderwijsprofessionals - Gent
25.02.2026 | 09.00 u.
...
In deze intervisiegaan we aan de hand van cases je professionele blik m.b.t. (hoog)begaafdheid verrijken en nieuwe invalshoeken ontwikkelen.
11 maart 2026
Uitzonderlijk begaafd, en nu? - Leuven
12.03.2026 | 10.30 u.
…
Hoe kunnen we uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen tijdig signaleren en hun leerpotentieel optimaal ondersteunen? Ontdek het in deze kennismodule.
12 maart 2026
Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding - Leuven
12.03.2026 | 14.00 u.
…
Hoe herken je dubbel bijzondere leerlingen, bij wie begaafdheid en leer- of ontwikkelingsstoornissen elkaar kunnen maskeren? Daarover leer je meer in deze kennismodule.
12 maart 2026
Alumnidag - Gent
14.03.2026 | 09.30 u. | Gent
…
Save the date
14 maart 2026
Traject Begaafdheidscoach - Mechelen
Vanaf 26.03.2026 - nog 11 vrije plaatsen
…
Ben je therapeut en wil je begrijpen waarom cognitief begaafden soms tot onderpresteren komen? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach,… en zoek je nog extra kennis die je kan implementeren in je praktijk? Dat vind je allemaal in dit traject.
26 maart 2026
Begaafdheidsmodellen: van theorie naar praktische toepassing - Mechelen
26.03.2026 | 10.30 u.
…
Elke wetenschapper die onderzoek doet naar begaafdheid hanteert een model om het te beschrijven of te verklaren. In deze kennismodule verkennen we de modellen van Renzulli, Mönks, Gagné, Project TALENT en Kuipers en hun praktische toepassingen.
26 maart 2026
Begaafdheidsmodellen uitgediept: meer dan intelligentie - Mechelen
26.03.2026 | 14.00 u.
…
Elke wetenschapper die onderzoek doet naar begaafdheid gebruikt een model om dit complexe fenomeen te beschrijven. In deze kennismodule verdiepen we ons in de modellen van Renzulli en Gagné en verkennen we hoe Heller, Gardner en Sternberg de definitie van begaafdheid verbreden.
26 maart 2026
Signaleringsprotocollen om cognitieve begaafdheid te signaleren - Mechelen
01.04.2026 | 10.30.u.
…
In deze praktijkmodule krijg je een overzicht van verschillende instrumenten die scholen kunnen begeleiden in het signaleren van cognitieve begaafdheid. We bespreken de voor- en nadelen van signaleringsprotocollen.
1 april 2026
Aan de slag met 'De Kracht in Jezelf' bij onderpresterende begaafde kinderen - Mechelen
01.04.2026 | 14.00 u.
…
Hoe help je onderpresterende begaafde kinderen om opnieuw gemotiveerd te leren? Welke tools en strategieën kan je inzetten in de begeleiding? In deze praktijkmodule ga je concreet aan de slag met materialen en methodieken om onderpresteren effectief aan te pakken.
1 april 2026
Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen - Mechelen
22.04.2026 | 10.30 u.
…
Leerkrachten, ouders, zorgprofessionals of werkgevers herkennen niet altijd cognitieve begaafdheid. In deze kennismodule leer je het verschil tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken en ontdek je welke kenmerken echt typerend zijn voor begaafde personen.
22 april 2026
(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Mechelen
22.04.20256 | 14.00 u.
...
Welke niet-cognitieve kenmerken zijn écht typerend voor begaafde personen en welke worden vaak ten onrechte gekoppeld aan begaafdheid? In deze kennismodule verdiep je je in perfectionisme, autonomie, overexcitabilities en andere persoonskenmerken.
22 april 2026
Intervisienamiddag voor onderwijsprofessionals - Aalst
29.04.2026 | 09.00 u.
...
In deze intervisiegaan we aan de hand van cases je professionele blik m.b.t. (hoog)begaafdheid verrijken en nieuwe invalshoeken ontwikkelen.
29 april 2026
Studiedag - Aalst
29.04.2026 | 13.00 u. | Aalst
…
Save the date
29 april 2026
Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals - Mechelen
30.04.2026 | 10.30 u.
…
Hoe herken je begaafde onderpresteerders? Hoe kan je als zorg- en onderwijsprofessional advies geven aan ouders zodat ze het onderpresteren van hun begaafde kind kunnen voorkomen? Daarover leer je meer in deze kennismodule.
30 april 2026
Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren - Mechelen
30.04.2026 | 14.00 u.
…
Uit onderzoek weten we dat er twee paden leiden naar onderpresteren. In deze kennismodule bespreken we de twee types en tonen we welke interventies er dan nodig zijn om het onderpresteren te keren.
30 april 2026
Executieve functies bij CSF-leerlingen: herkennen, begrijpen en versterken - Mechelen
05.05.2026 | 09.30 u.
…
Executieve functies spelen een cruciale rol in het leerproces en het functioneren van cognitief begaafde leerlingen. In deze praktijkmodule krijg je inzicht in de verschillende executieve functies en leer je hoe je ze kunt herkennen, observeren en doelgericht ondersteunen in de klaspraktijk.
5 mei 2026
Van Terman tot vandaag: de geschiedenis van begaafdheidsonderzoek - Mechelen
12.05.2026 | 10.30 u.
…
Onderzoek naar intelligentie en begaafdheid heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld. In deze kennismodule verkennen we de evolutie van het onderzoek sinds de 19de eeuw, met aandacht voor belangrijke wetenschappers en theorieën.
12 mei 2026
De rol van intelligentietesten bij diagnosticeren van begaafdheid - Mechelen
12.05.2026 | 14.00 u.
...
In deze kennismodule verkennen we intelligentietesten als instrument voor het identificeren van cognitieve begaafdheid. We bespreken hun mogelijkheden, beperkingen en de juiste interpretatie van testresultaten.
12 mei 2026
Wijs op Weg: onderpresteren omkeren bij begaafde jongeren - Mechelen
19.05.2026 | 09.30 u.
…
In deze praktische opleiding leer je hoe je het programma Wijs op Weg inzet om begaafde onderpresteerders te begeleiden. Je ontdekt concrete tools, werkvormen en materialen om jongeren te helpen bij zelfbeeld, overtuigingen, doelwaardering en zelfregulatie.
19 mei 2026
Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Mechelen
27.05.2026 | 10.30 u.
…
Deze kennismodule biedt een inleiding in motivatietheorieën, van behaviorisme en attributietheorie tot mindsettheorie en zelfdeterminatietheorie, en hun impact op motivatie en leerprestaties.
27 mei 2026
Het ABC van motivatie bij begaafde personen - Mechelen
27.05.2026 | 14.00 u.
…
In deze kennismodule verkennen we de zelfdeterminatietheorie en hoe autonomie, verbondenheid en competentie motivatie bij cognitief begaafden beïnvloeden. We analyseren ook (de)motiverende leerkracht-, opvoedings- of begeleidingsstijlen.
27 mei 2026
Studiedag - Gent
17.10.2026 | 10.00 u.
…
TBC.
17 oktober 2026
Studiedag - Leuven
16.12.2026 | 13.00 u.
…
TBD.
16 december 2026