Compacten en verrijken
Compacten en verrijken
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel de essentiële leerstof overblijft. Door te compacten komt er tijd vrij om de verrijkingsleerstof te kunnen aanbieden.
- Compacten en verrijken: praktisch aan de slag in je klas
Hoe differentieer je zinvol voor cognitief begaafde leerlingen zonder extra werkdruk? In deze praktijkmodule leer je hoe je leerstof compact en doelgericht aanbiedt en de vrijgekomen tijd vult met verrijking op maat. Met kant-en-klare tools en praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je dit haalbaar en effectief organiseert in je klas. - Versneld automatiseren en leren schrijven in de eerste graad
Sterke rekenaars en snelle leerders hebben nood aan uitdaging én efficiëntie. In deze praktijkmodule leer je hoe je automatisering en schrijven versneld aanpakt binnen de klascontext. Je krijgt concrete strategieën en materialen aangereikt om hun leerproces te versnellen, motivatie te versterken en ouders actief te betrekken. - Verrijken met de taxonomie van Bloom
De taxonomie van Bloom is een krachtig hulpmiddel om je lessen te verdiepen en cognitief sterke leerlingen echt uit te dagen. In deze praktijkgerichte module leer je hoe je hogere orde-denkvaardigheden stimuleert en verrijkingsopdrachten ontwerpt die aanzetten tot analyseren, evalueren en creëren. Inclusief de praktische Bloombox met kant-en-klare werkvormen. - Op een speelse en creatieve manier filosoferen met begaafde kinderen
Filosoferen stimuleert cognitief sterke kinderen om kritisch, empathisch en creatief te denken. In deze module leer je hoe je filosofische gesprekken inzet om executieve functies, metacognitie en zelfreflectie te versterken. Via speelse werkvormen ontdek je hoe je een veilige denkruimte creëert waarin kinderen vrij durven redeneren, twijfelen en vragen stellen. - Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas
Hoe geef je de verrijkingsklas doelgericht vorm met uitdagende en gevarieerde opdrachten? In deze praktijkmodule leer je werken met kapstoktheorieën zoals Bloom, Gardner, Sternberg en De Bono om verrijkingsmateriaal te structureren. Je ontdekt hoe deze kaders helpen om cognitief sterk functionerende leerlingen te stimuleren in diepgaand en creatief denken.
keyboard_arrow_up