Hoogbloeiers Laat ze bloeien!
Hoe eerder de hoogbegaafdheid van een kind wordt ontdekt en erkend, hoe beter dit is voor de ontwikkeling van het kind. Soms zijn scholen hier in de kleuterklassen al op een bepaalde manier mee bezig. De leerkrachten van de kleuterbouw geven hun kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong bijvoorbeeld vaak moeilijker materiaal of passen het reguliere programma aan. Het kind hoeft bepaalde opdrachten niet te maken. Maar dit is niet voldoende om de kinderen genoeg uitdaging op hun eigen niveau te bieden. Bovendien vergt het op dit moment veel creativiteit en improvisatie van de leerkrachten, omdat er geen verrijkende leerlijn beschikbaar is voor deze kinderen. Hierdoor worden lang niet alle mogelijkheden benut die er zijn om bijvoorbeeld bestaand materiaal aantrekkelijker te maken voor deze kinderen.
In deze handreiking wil ik daarom een antwoord geven op de volgende vraag:
Wat kunnen leerkrachten kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong bieden aan verrijking, waardoor het kind op zijn eigen niveau kan werken en gemotiveerd blijft?
In de handreiking wordt zowel nieuw materiaal geïntroduceerd, als beschreven hoe bestaand materiaal aantrekkelijker en uitdagender kan worden gemaakt voor deze kinderen.
De auteur
Tanya de Kruijff:
Iedereen die studeert moet een scriptie of afstudeerproject maken. Een werkstuk dat na nachtenlang doorwerken, liters koffie drinken en tientallen keren bij de pakken neerzitten over het algemeen ergens onder in een la verdwijnt. Want weinig mensen kunnen zeggen dat er echt iets met hun scriptie of afstudeerproject gedaan is. Ik heb de eer gekregen dat mijn scriptie niet ergens achter in een kast staat, maar op een webwinkel waar heel Nederland hem kan kopen. Iets wat als afstudeerproject begonnen is, mocht ik uiteindelijk als boek laten uitgeven.
Titel
Hoogbloeiers Laat ze bloeien!
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Auteur(s)
Tanya de Kruijff
Uitgeverij
Stichting Onderwijs Maak Je Samen | © 2007
ISBN
9789079336012