Professionelen
Diagnosticering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten - Leuven - 08.05.2025
08.05.2025 | 14.00 u.
...
In deze kennismodule gaan we dieper in op intelligentietesten als bron van identificatie van cognitieve begaafdheid en waarop je als testafnemer dan moet letten bij het testen van begaafde personen.
Diagnosticering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten - Mechelen - 21.11.2024
21.11.2024 | 14.00 u.
...
In deze kennismodule gaan we dieper in op intelligentietesten als bron van identificatie van cognitieve begaafdheid en waarop je als testafnemer dan moet letten bij het testen van begaafde personen.
Inleiding in begaafdheidsmodellen - Leuven - 22.04.2025
22.04.2025 | 10.30 u.
…
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. In deze kennismodule worden de modellen van Renzulli, Mönks, Gagné, Project TALENT en Jan Kuipers besproken.
Traject Begaafdheidscoach - Leuven - 2025
Vanaf 22.04.2025
…
Ben je therapeut en wil je begrijpen waarom cognitief begaafden soms tot onderpresteren komen? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach,… en zoek je nog extra kennis die je kan implementeren in je praktijk? Dat vind je allemaal in dit traject.
Diagnosticering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten - Gent - 11.02.2025
11.02.2025 | 14.00 u.
...
In deze kennismodule gaan we dieper in op intelligentietesten als bron van identificatie van cognitieve begaafdheid en waarop je als testafnemer dan moet letten bij het testen van begaafde personen.
Studiedag Hoogbloeier - 06.12.2025
06.12.2025 | 13.00 u.
…
Save the date!
Studiedag Hoogbloeier - 20.10.2025
20.10.2025 | 09.00 u.
…
Save the date!
Mindset en begaafdheid - Gent - 11.03.2025
11.03.2025 | 10.30 u.
…
In deze kennismodule bespreken we vaste en groeimindset, wat dit te maken heeft met begaafdheid en hoe je als ouder of leerkracht een groeimindset kan stimuleren bij kinderen en jongeren.
Versnellen, dat loopt toch slecht af? - Gent - 20.02.2025
20.02.2025 | 14.00 u.
…
Resultaten uit onderzoek tonen aan dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. Maar hoe moet je de beslissing om al dan niet te versnellen dan in de praktijk aanpakken? In deze kennismodule kom je dat te weten.
Studiedag Hoogbloeier - 12.09.2025
12.09.2025 | 14.00 u.
…
Hoe lespraktijken voor cognitief begaafde leerlingen optimaliseren in een reguliere klascontext
Mindsettraining voor kinderen - Gent - 11.03.2025
11.03.2025 | 14.00 u.
…
In deze kennismodule leer je praktische tools en strategieën om groeimindset bij kinderen te bevorderen, voor meer veerkracht en groeikansen.
Aandachtspunten bij coachen van begaafde volwassenen - Leuven - 16.05.2025
16.05.2025 | 14.00 u.
…
Sommige begaafde volwassenen lopen in hun sociale of werkomgeving vaak aan tegen onbegrip, verveling, vooroordelen en conflicten. In deze praktijkmodule waarop je als coach moet letten bij het begeleiden van begaafde volwassenen.
Studiedag Hoogbloeier - 26.03.2025
26.03.2025 | 14.00 u.
…
Een inspirerende sessie over het opstarten van een school voor cognitief sterk functionerend leerlingen.
Modellen bij coaching van volwassen begaafde personen - Leuven - 16.05.2025
16.05.2025 | 10.30 u.
…
Twee modellen/theorieën die handvaten geven voor het coachen van (jong)volwassen begaafde personen zijn het Delphi-model en de Positieve Desintegratietheorie van Dabrowski. Hierover leer je meer in deze kennismodule.
Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Gent - 28.02.2025
28.02.2025 | 10.30 u.
…
Deze kennismodule geeft een inleiding in motivatietheorieën gaande van behaviorisme, locus of control, attributietheorie, mindsettheorie tot zelfdeterminatietheorie.
Historisch overzicht over begaafdheid en intelligentieonderzoek - Gent - 11.02.2025
11.02.2025 | 10.30 u.
…
Onderzoek naar intelligentie en begaafdheid is een relatief jonge discipline. We geven in deze kennismodule een overzicht van hoe het onderzoek geëvolueerd is sinds het begin van intelligentieonderzoek in de 19de eeuw.
Wachtlijst Wijs op Weg
Vanaf 16.04.2024
…
Ben je therapeut en wil je begrijpen waarom cognitief begaafden soms tot onderpresteren komen? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach,… en zoek je nog extra kennis die je kan implementeren in je praktijk? Dat vind je allemaal in dit traject.
Alumnidag Hoogbloeier - Gent - 24.05.2025
24.05.2025 | 09.30 u.
…
Save the date!
Opleiding Wijs op weg - Gent - 19.05.2025
19.05.2025 | 09.30 u.
…
In de 'Wijs op weg' praktijkmodule leer je onderpresterende begaafde jongeren coachen voor emotioneel welzijn en academisch succes. Ontwikkel diepgaand inzicht met bewezen methoden en tools.
Traject Begaafdheidscoördinator
Doorlopend
…
Dit traject is geschikt voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en directieleden uit het lager én secundair onderwijs die binnen hun school met de doelgroep van cognitief sterk functionerende kinderen en jongeren (CSF) aan de slag willen.
Studiekeuzebegeleiding van cognitief begaafde personen - Leuven - 03.06.2025
03.06.2025 | 14.00 u.
…
Een ontbrekend element in de persoonlijke ontwikkeling van de meeste begaafde (jong)volwassen is een aangepaste studie(keuze)begeleiding. In deze kennismodule leer je over multipotentialiteit en early emergers.
Genderverschillen bij cognitieve begaafdheid - Leuven - 03.06.2025
03.06.2025 | 10.30 u.
…
Genderstereotypering bij leerkrachten beïnvloedt ondermeer de identificatie en onderwijsaanpassingen van begaafde meisjes. Een kennismodule omtrent genderverschillen bij cognitief begaafde kinderen en volwassenen.
Zelf-determinatietheorie bij cognitief begaafde personen - Leuven - 26.05.2025
26.05.2025 | 14.00 u.
…
In deze kennismodule krijg je een uitgebreide uitleg over de zelfdeterminatietheorie toegepast bij cognitief begaafden waarbij we ook (de)motiverende opvoedingstijlen onder de loep nemen.
Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Leuven - 26.05.2025
26.05.2025 | 10.30 u.
…
Deze kennismodule geeft een inleiding in motivatietheorieën gaande van behaviorisme, locus of control, attributietheorie, mindsettheorie tot zelfdeterminatietheorie.
Historisch overzicht over begaafdheid en intelligentieonderzoek - Leuven - 08.05.2025
08.05.2025 | 10.30 u.
…
Onderzoek naar intelligentie en begaafdheid is een relatief jonge discipline. We geven in deze kennismodule een overzicht van hoe het onderzoek geëvolueerd is sinds het begin van intelligentieonderzoek in de 19de eeuw.
(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Leuven - 30.04.2025
30.04.2025 | 14.00 u.
...
Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, maar zijn niet eenduidig te koppelen aan begaafdheid? In deze kennismodule leer je meer over perfectionisme, autonomie, hoogsensitiviteit, ...
Signaleren van cognitief sterk functioneren - Leuven - 30.04.2025
30.04.2025 | 10.30 u.
…
Leerkrachten, maar ook anderen, herkennen niet altijd wie cognitief begaafd is. In deze kennismodule leer je het verschil kennen tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke niet?
Verdieping in begaafdheidsmodellen - Leuven - 22.04.2025
22.04.2025 | 14.00 u.
…
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. We gaan in deze kennismodule dieper op de modellen van Renzulli en Gagné, Heller, Gardner en Sternberg.
Historisch overzicht over begaafdheid en intelligentieonderzoek - Mechelen - 21.11.2024
21.11.2024 | 10.30 u.
…
Onderzoek naar intelligentie en begaafdheid is een relatief jonge discipline. We geven in deze kennismodule een overzicht van hoe het onderzoek geëvolueerd is sinds het begin van intelligentieonderzoek in de 19de eeuw.
(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Mechelen - 13.11.2024
13.11.2024 | 14.00 u.
...
Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, maar zijn niet eenduidig te koppelen aan begaafdheid? In deze kennismodule leer je meer over perfectionisme, autonomie, hoogsensitiviteit, ...
Signaleren van cognitief sterk functioneren - Mechelen - 13.11.2024
13.11.2024 | 10.30 u.
…
Leerkrachten, maar ook anderen, herkennen niet altijd wie cognitief begaafd is. In deze kennismodule leer je het verschil kennen tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke niet?
Verdieping in begaafdheidsmodellen - Mechelen - 05.11.2024
05.11.2024 | 14.00 u.
…
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. We gaan in deze kennismodule dieper op de modellen van Renzulli en Gagné, Heller, Gardner en Sternberg.
Zelf-determinatietheorie bij cognitief begaafde personen - Gent - 28.02.2025
28.02.2025 | 14.00 u.
…
In deze kennismodule krijg je een uitgebreide uitleg over de zelfdeterminatietheorie toegepast bij cognitief begaafden waarbij we ook (de)motiverende opvoedingstijlen onder de loep nemen.
Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen - Leuven
09.10.2024 | 14.00 u.
…
Met deze praktijkmodule leer je welke kapstokken je kan gebruiken voor het inhoudelijk gedeelte van verrijkingsklassen. Wat doe je dan in de verrijkingsklas? Welke materialen zijn geschikt?
Verrijken met de taxonomie van Bloom - Leuven
19.09.2024 | 14.00 u.
…
Met deze praktijkmodule leer je in je lessen af en toe vragen en taken op te nemen die een beroep doen op de hogere-orde denkvaardigheden. Met Bloom kan je tegemoetkomen aan de noden van cognitief sterk functionerende leerlingen.
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren - Leuven
20.08.2024 | 14.00 u.
…
In deze praktijkmodule leer je hoe je op jouw school een beleid op leerlingenbegeleiding met een focus op cognitief sterk functioneren opstart. Welke stappen dien je hierbij best te volgen?
Signaleren van cognitief sterk functioneren - Leuven
26.08.2024 | 10.30 u.
…
Leerkrachten, maar ook anderen, herkennen niet altijd wie cognitief begaafd is. In deze kennismodule leer je het verschil kennen tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke niet?
(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Leuven
26.08.2023 | 14.00 u.
...
Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, maar zijn niet eenduidig te koppelen aan begaafdheid? In deze kennismodule leer je meer over perfectionisme, autonomie, hoogsensitiviteit, ...