Compacten en verrijken

Compacten en verrijken

Compacten en verrijken

Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel de essentiële leerstof overblijft. Door te compacten komt er tijd vrij om de verrijkingsleerstof te kunnen aanbieden.

  • Compacten en verrijken in het lager - secundair onderwijs
    Hoe begin je aan compacten? Welke oefeningen moeten geschrapt worden? Zal je niet teveel schrappen? En wat moet ik dan in de plaats gaan geven? Wat is geschikt verrijkingsmateriaal?
  • Verrijken met de taxonomie van Bloom
    Wil je graag je lessen upgraden zodat ze ook uitdagend worden voor de cognitief sterk functionerende leerlingen in de klas? Bij het voorbereiden van je les kan je de taxonomie van Bloom als uitgangspunt gebruiken.
  • Verrijken van de hoeken in de kleuterklas
    Door in je klas uitdagende speelhoeken in te richten, geef je cognitief sterk functionerende kleuters de ruimte om te spelen, te experimenteren, te durven falen en te leren.
  • Bloom en denksleutels in de kleuterklas
    Cognitief sterk functionerende kleuters aanzetten tot hogere orde denken kan niet alleen via de taxonomie van Bloom, maar ook via denksleutels. Denksleutels zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken.
  • Filosoferen met kleuters - kinderen
    Vragen stellen, samen antwoorden geven en nog meer vragen stellen. Dat is het principe van filosoferen, iets wat je ook goed kan doen met (jonge) kinderen. Maar waar moet je op letten als je dit met begaafde kinderen gaat doen?
  • Verrijken binnen taalvakken - wiskundevakken
    Hoe kan je binnen specifieke vakgebieden gaan verrijken? Welke materialen bestaan er voor dit vak?
  • Evalueren van verrijkingstaken
    Hoe stel je duidelijke en concrete doelen op voor de verrijkingsopdrachten van cognitief sterk functionerende leerlingen? Ook verrijkingstaken dienen geëvalueerd te worden, hoe weet je anders wat ze hebben geleerd?
  • Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen
    Welke kapstokken kan je gebruiken voor het inhoudelijk gedeelte van verrijkingsklassen? Wat doe je dan in de verrijkingsklas? Welke materialen zijn geschikt?
  • Zelf verrijkingsmateriaal leren ontwikkelen
    Je hebt niet altijd genoeg materialen in je klas. Of het materiaal past niet bij de leerling die het nodig heeft. Hoe zorg je dan toch voor goed en passend verrijkingsmateriaal? Door het zelf te ontwikkelen!
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x