Kennismodules
Hoogbloeier® staat voor inspiratie, voor kwaliteit, voor wetenschappelijk onderbouwing en voor professionaliteit. We geven in deze kennismodules veel theoretische achtergrond zodat je weet waarom je iets doet en stellen alles in vraag zodat je kritisch leert kijken naar wat je wordt aangereikt. We nodigen je ook uit om te reflecteren over wat verteld is zodat je dit in je eigen praktijk of schoolcontext kan gaan toepassen.
Begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven naar een complexere opvatting over begaafdheid.
Identificeren van begaafdheid
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, maar zijn niet eenduidig te koppelen aan begaafdheid?
Onderwijsaanpassingen
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en zo verschillende onderwijsaanpassingen voorstellen.
Schoolbeleid
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het beleid op leerlingenbegeleiding?
Sociale en emotionele behoeften
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt gehouden met hun noden en mogelijkheden.
Motivatie en onderpresteren
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.