Motivatie en onderpresteren

Motivatie en onderpresteren

Motivatie en onderpresteren

Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.

  • Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie
    Deze kennismodule geeft een inleiding in motivatietheorieën gaande van behaviorisme, locus of control, attributietheorie, mindsettheorie tot zelfdeterminatietheorie.
  • Het ABC van motivatie bij begaafde personen
    Uitgebreide uitleg over de zelfdeterminatietheorie bij cognitief begaafden waarbij we ook (de)motiverende opvoedingstijlen onder de loep nemen.
  • Het ABC van motivatie bij begaafde leerlingen
    Uitgebreide uitleg over de zelfdeterminatietheorie bij cognitief begaafde leerlingen waarbij we ook (de)motiverende leerkrachtstijlen onder de loep nemen.
  • Begaafdheid en mindset
    Sommige begaafde personen denken vanuit een vaste mindset wat hen parten kan spelen bij het ontplooien van hun potentieel. We geven in deze kennismodule inzicht in wat vaste en groeimindset is en vertellen je hoe beide types omgaan met tegenslagen, uitdaging, kritiek, inspanning en succes van anderen.
  • Onderpresteren thuis: herkennen en preventieve aanpak
    Hoe herken je begaafde onderpresteerders? Hoe kan je als coach advies geven aan ouders zodat ze het onderpresteren van hun begaafde kind kunnen voorkomen?
  • Onderpresteren in de klas: herkennen en preventieve aanpak
    Hoe herken je als leerkracht begaafde onderpresteerders? Wat is een goede preventieve aanpak om het onderpresteren van leerlingen te voorkomen?
  • Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren
    We weten uit onderzoek dat er twee paden leiden naar onderpresteren. Voor beide types onderpresteerder zijn interventies ontwikkeld om de motivatie weer op te krikken.
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x