Motivatie en onderpresteren
Motivatie en onderpresteren
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.
- Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie
In deze module ontdek je hoe motivatietheorieën zijn geëvolueerd van belonen en straffen naar het versterken van autonomie, verbondenheid en competentie. Je leert hoe deze inzichten kunnen helpen om motivatieverlies en onderpresteren bij cognitief sterke leerlingen te begrijpen én te doorbreken. Ideaal voor wie duurzame motivatie wil stimuleren in onderwijs of begeleiding. - Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen
Wat hebben autonomie, verbondenheid en competentie te maken met motivatie? In deze module ontdek je hoe deze drie basisbehoeften bepalend zijn voor het leerplezier en de inzet van cognitief begaafde personen. Je leert hoe je motivatieproblemen kan herkennen én doorbreken, en hoe je een motiverende omgeving creëert in onderwijs, opvoeding of begeleiding. - Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei
Een vaste mindset kan begaafde leerlingen belemmeren in hun ontwikkeling, terwijl een groeimindset hun motivatie en leerplezier versterkt. In deze module ontdek je hoe overtuigingen over intelligentie hun gedrag beïnvloeden, hoe faalangst en onderpresteren ontstaan, én hoe je als ouder of professional een groeimindset kan stimuleren met gerichte feedback en motiverende strategieën. - Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals
Wat als begaafde kinderen onder hun niveau presteren? In deze module leer je hoe onderpresteren eruitziet, welke factoren het in stand houden (persoonlijk, schools of thuis) en hoe je deze patronen kan doorbreken. Je krijgt handvatten en interventies om ouders of leerkrachten gericht te adviseren en de motivatie van begaafde onderpresteerders te herstellen. - Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren
Waarom presteren sommige begaafde jongeren onder hun niveau? In deze module leer je twee duidelijke onderpresteerdersprofielen herkennen en koppelen aan gerichte interventies. Je ontdekt hoe motivatieverlies ontstaat en hoe je via bewezen modellen (AOM & PUM) en praktische tools jongeren helpt om hun motivatie, zelfregulatie en prestaties te herstellen.
keyboard_arrow_up