Identificeren van begaafdheid

Identificeren van begaafdheid

Identificeren van begaafdheid

In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, maar zijn niet eenduidig te koppelen aan begaafdheid?

  • Signaleren van cognitief sterk functioneren
    Leerkrachten, maar ook anderen, herkennen niet altijd wie cognitief begaafd is. Het verschil kennen tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken is hierbij van belang.
  • (Geen) kenmerk van begaafdheid?
    Niet-cognitieve persoonskenmerken zoals perfectionisme, doorzettingsvermogen, behoefte aan autonomie, autoriteit in vraag stellen, creativiteit, humor, enzovoort kunnen bij begaafde personen onderling sterk verschillen.
  • Diagnosticering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten
    Intelligentietesten, waarvan we een overzicht geven voor het Nederlandstalig gebied, zijn wel degelijk betrouwbaar om begaafdheid te identificeren, maar toch zijn er kritische bedenkingen bij te formuleren.
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x