Traject Begaafdheidscoördinator

Traject Begaafdheidscoördinator

Traject Begaafdheidscoördinator

Als onderwijsprofessional kom je regelmatig bewust of onbewust in contact met hoogbegaafde kinderen of jongeren. Ben je leerkracht en heb je af en toe een vermoeden van hoogbegaafdheid bij één of meerdere kinderen in je klas of school en wil je graag (bijkomende) kennis om deze doelgroep te herkennen en goed te kunnen ondersteunen? Ben je zorgcoördinator of leerlingbegeleider en wil je met jouw school een beleid op leerlingenbegeleiding uitwerken met de focus op cognitief sterk functionerende leerlingen? Ben je directeur en wens je je team te ondersteunen in de zoektocht naar handvaten voor begeleiding van deze groep leerlingen?

“Ik zie het als een rijke bagage om effectief aan de slag te gaan met hoogbegaafde kinderen, met een theoretisch onderbouwde basis en met meer zelfvertrouwen in de begeleiding.” Leerkracht

“Na het volgen van de opleiding, hebben we op school een eerste versie van een zorgvisie uitgeschreven voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Een hele werking wordt op poten gezet! ” Zorgcoördinator

Herken je je in één van bovenstaande situaties, dan is onze opleiding tot Begaafdheidscoördinator beslist iets voor jou. Je verwerft als professional een stevige, wetenschappelijk onderbouwde basis in begaafdheid en cognitief sterk functioneren naast heel wat tools voor praktische toepassingen waarmee je direct aan de slag kan op jouw school. 

Voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en directieleden uit het lager én secundair onderwijs die binnen hun klas of binnen hun bredere schoolomgeving met de doelgroep van sterk functionerende kinderen en jongeren aan de slag willen.


Programma

Het traject voor Begaafdheidscoördinator wordt flexibel aangeboden, zonder vaste startmomenten of periodes. Dit betekent dat er geen traject meer is dat op een specifiek moment begint met een vaste groep deelnemers en een vooraf bepaalde duur. In plaats daarvan maken we het traject het hele jaar door toegankelijk, waarbij deelnemers niet langer in een vaste groep zitten, maar individueel kunnen deelnemen aan verschillende modules van andere trajecten en losse modules. Hierdoor kunnen leerkrachten op elk moment in het jaar instappen en hun eigen traject samenstellen wat betreft data en locaties. Modules vinden plaats in Gent, Mechelen of Leuven.

Het traject is een mix van kennis- en praktijkmodules waardoor je kritisch leert kijken en praktisch leert handelen. Acht modules zijn verplicht voor iedereen die het traject volgt. Daarnaast kan je nog vijf andere modules vrij kiezen zodat de opleiding beter aansluit bij jouw behoeften of bij jouw doelgroep. Zo zijn er keuzemodules meer gericht naar kleuteronderwijs, lager onderwijs of secundair onderwijs. Je vindt de verplichte en mogelijke keuzemodules hieronder. Wanneer je je inschrijft voor dit traject neemt Sabine Sypré, coördinator van dit traject, zo snel mogelijk contact met je op om te bekijken welke modules best bij jou passen. Op die manier stellen we een persoonlijk traject samen.

Elke module wordt vergezeld door een syllabus die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert, samen met notitieslides voor in-class aantekeningen. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Tijdens de les brengt de instructeur ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. Naast de syllabus is er een gedeelde drive waar elke deelnemer toegang toe heeft. Hierin bevinden zich niet alleen de syllabus in PDF-formaat, maar ook de slides in groot formaat. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers.

Er kunnen ook andere personen, die niet deelnemen aan jouw traject, inschrijven voor de modules. De deelnemers van het traject beginnen elke opleidingsdag met een koffie of thee waarbij we reflecteren over vorige opleidingsdagen en we gaan ook samen lunchen over de middag.

Elk traject wordt afgesloten met een terugkomdag voor de hele groep die tweemaal per jaar georganiseerd zal worden. Op deze dag maken we uitgebreid tijd voor al jullie vragen, overlopen we samen het examen voor het verplichte gedeelte of de opdracht voor het maken van een eindproduct (naar keuze) en plannen we een intervisiemoment waarin jullie cases aan bod kunnen komen.

Dagindeling

9.30u: kennismaking of reflectie over vorige module
10.30u: start kennis- of praktijkmodule
12.30u: lunch
14.00u: start kennis- of praktijkmodule
16.30u: einde en napraten

Verplichte modules

Module 1: Inleiding in begaafdheidsmodellen
Module 2: Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functionerende leerlingen
Module 3: Signaleren van cognitief sterk functioneren
Module 4: (Geen) kenmerk van begaafdheid?
Module 5: Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
Module 6 (bao): Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
Module 7 (bao): Versnellen, dat loopt toch slecht af?
Module 6 (so): Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
Module 7 (so): Studiekeuzebegeleiding bij cognitief begaafde jongeren
Module 8: Onderpresteren in de klas: herkennen en preventieve aanpak
Terugkomdag met reflectie, intervisie en uitleg over het examen of eindproduct
Ongeveer drie maand na einde traject: afleggen examen of voorstelling eindproduct

Voorbeelden keuzemodules

Verrijken met de taxonomie van Bloom
Signaleren van cognitieve begaafdheid met signaleringsprotocollen
Organisatie van een verrijkingsklas
Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen
Mindset en begaafdheid: een inleiding
Mindsettraining voor scholen
Filosoferen met kinderen
Versneld automatiseren
Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren
Het begeleiden van onderpresterende kinderen met De Kracht in Jezelf
Het begeleiden van onderpresterende jongeren met Wijs op Weg
Cognitief begaafd en nog iets meer? Dubbel bijzonder
Genderverschillen bij cognitieve begaafdheid
Suïcide bij begaafde jongeren
Het ABC van motivatie bij begaafde personen


Studiebelasting

De studiebelasting voor de opleiding is 85 uur waarvan 28 uur bijwonen van de modules, 8 uur reflectiemomenten, 7 uur intervisie en uitleg examen of eindproduct, 40 uur studie of maken eindproduct en 2 uur examen of voorstelling eindproduct.

Certificaat

Deelnemers die aanwezig zijn bij 80% van de modules, ontvangen na afloop het vormingsattest. Ongeveer drie maand na het einde van deze opleiding volgt een theoretisch examen (enkel over verplichte modules) of voorstelling van een eindproduct waarna je, indien geslaagd, een Diploma Begaafdheidscoördinator kan ontvangen.

Coördinator traject

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Zij geeft ook de verplichte kennismodules. Voor de keuzemodules kunnen er andere lesgevers zijn.

Locatie

De modules vinden plaats in verschillende locaties in Vlaanderen die makkelijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer en met de auto:

Bedrijvencentrum De Punt
Kerkstraat 108
9050 Gentbrugge

Het Predikheren
Goswin de Stassartstraat 88
2800 Mechelen

Kop van Kessel-Lo
Leuvensestraat 18
3010 Leuven





Tarieven

  • Vroegboektarief tot 2 maand voor de start van de eerste verplichte module: €2195,- (excl. 21% BTW)
  • Normaaltarief: €2395,- (excl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: 13 opleidingsmodules, terugkomdag, examen, syllabus, handouts en illustratief lesmateriaal, koffie/thee/water en lunch. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Bedrijven kunnen ook genieten van een ondersteuning via de KMO-portefeuille.

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wilt u meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x