Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults
Our brightest, most creative children and adults are often being misdiagnosed with behavioral and emotional disorders such as ADHD, Oppositional-Defiant Disorder ODD, Bipolar, OCD, Autism, or Asperger’s. Many receive unneeded medication and inappropriate counseling as a result. Physicians, psychologists, and counselors are unaware of characteristics of gifted children and adults that mimic pathological diagnoses. Six nationally prominent health care professionals describe ways parents and professionals can distinguish between gifted behaviors and pathological behaviors.
- Diagnoses commonly given to gifted children and adults
- Characteristics of gifted children and adults
- Traits of diagnoses incorrectly given to gifted children and adults
- Guidelines to avoid mislabeling gifted children
- Parent-child relationship problems
- Issues for gifted adults
- Advice for selecting a counselor or health care professional
De auteurs
James T. Webb, Ph.D., ABPP-Cl; Edward R. Amend, Psy.D.; Nadia E. Webb, Psy.D.; Jean Goerss, M.D., M.P.H.; Paul Beljan, Psy.D., ABPdN; F. Richard Olenchak, Ph.D.
Among the authors are two clinical neuropsychologists, two clinical psychologists, the President of the National Association for Gifted Children, and a board-certified pediatrician formerly affiliated with the Mayo Clinic.
Recensie
Dit boek beschrijft een moderne tragedie. Veel van de meest intelligente, meest creatieve, meest eigenwijze kinderen én volwassenen krijgen een verkeerde diagnose van een gedrags-, emotionele of mentale stoornis. Ze krijgen medicatie en advies om hun manier van zijn te veranderen zodat ze meer geaccepteerd zullen worden in school, het gezin, hun omgeving. De tragedie is dat deze misdiagnoses onnodig een label kleven op deze kinderen en volwassenen, zodanig dat het hun zelfbeeld aantast en schadelijk is voor zichzelf, maar ook voor hun familie en omgeving.
Aan de andere kant zijn er dan weer intelligente kinderen en volwassenen die ander ongeluk ervaren: door hun intelligentie maskeren zij een échte stoornis en worden ze ook niet op de juiste manier geholpen, noch een gepaste begeleiding voor de hoogbegaafdheid, noch voor de leer- of gedragstoornis.
Dit boek biedt een inzicht in de kenmerken van hoogbegaafdheid, de kenmerken van een aantal gedrags-, leer- en emotionele stoornissen en de misverstanden die kunnen ontstaan bij psychiaters, psychologen en andere professionelen.
“Congratulations on this timely book. My advice to parents would be to read this book before your child is misdiagnosed and mistreated.”
Nicholas A. Cummings, Ph.D., Sc.D., President, The Cummings Foundation for Behavorial Health; Former President, American Psychological Association
“These authors have brought to light a widespread and serious problem – the wasting of lives from the misdiagnosis of gifted children and adults and the inappropriate treatment that often follows.”
Jack G. Wiggins, Ph. D., Former President, American Psychological Association
“Parents, educators, psychologists, and physicians will find this an eye-opening book.”
Ellen Winner, Ph.D., Professor of Psychology, Boston College; Author of Gifted Children: Myths and Realities
“This book should be required reading for every professional who cares for children and every parent with a bright, but behaviorally perplexing, child.”
Fernette F. Eide, M.D., Neurologist, and Brock L. Eide, M.D., M.A., General Practitioner, Eide Neurolearning Clinic
Titel
Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults
Auteur(s)
James T. Webb, Ph.D. et al.
Uitgeverij
Great Potential Press, Inc. | ©2005
ISBN
9780910707671