Hoogbegaafd en gelukkig
Als je…
eindeloos leergierig en creatief bent, ver wilt gaan om dingen ten goede te keren, energiek en geconcentreerd kan werken, intens gevoelig bent, in staat om situaties intuïtief aan te voelen en de gevoelens van anderen feilloos te ontcijferen, de lat hoog legt, veel belang hecht aan eerlijkheid, integriteit en authenticiteit, naar perfectionisme neigt en absoluut niet tegen onrecht en vooroordelen kunt.
Als dit je bekend in de oren klinkt, ben jij misschien hoogbegaafd, een gewoon mens met een ongewone visie en aanpak die anders is dan de anderen en daar een leven lang de consequenties van heeft moeten dragen in de vorm van niet aflatende kritiek, onbegrip en afwijzing.
De overgrote meerderheid van hoogbegaafde volwassenen werd als kind nooit als zodanig erkend en weet zelf niet dat ze het zijn. Ze hebben daarom nooit geleerd om goed om te gaan met hun talenten en gaven, en met de kritiek op hun anders-zijn.
Het is echter nooit te laat om de foute input uit het verleden in te wisselen tegen je eigen waarheden, jezelf te accepteren zoals je echt bent, te beseffen dat er opties zijn en te leren om je unieke persoonlijkheid en talenten tot groter geluk van jezelf en je omgeving te gebruiken. Om eindelijk hoogbegaafd én gelukkig te zijn.
Recensie
Uit HB-forum: Alice Braham – Kennis-en begeleidingscentrum voor Hoogbegaafdheid, Hooggevoeligheid en Hechting
Ik kreeg het boek ‘ Hoogbegaafd én gelukkig’ in de handen gestopt door een cliënte van me.
Omdat ik als klinisch psycholoog gespecialiseerd ben in hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen en zelf hoogbegaafd ben was ik zeer nieuwsgierig naar de inhoud.
Ik heb het boek met aandacht doorgenomen en ik mocht tot mijn spijt en verontwaardiging vaststellen dat het niks meer is dan een samenraapsel van tekst, lijstjes en testmateriaal gehaald uit andere, originele werken ivm hoogbegaafdheid. De hoofdbrok van het boek zijn letterlijk en bovendien slecht vertaalde fragmenten uit het werk van de Amerikaanse Mary-Elaine Jacobsen ‘The gifted adult’.
Als klap op de vuurpijl kwamen de pagina’s 105,106 en 107 me wel héél bekend voor om de eenvoudige reden dat ik ze zélf schreef voor de http://www.Hoogbegaafdvlaanderen.be .
Het betreft een korte weergave van de 5 ontwikkelingsniveau’s die Dabrowski onderscheidt in zijn ‘Theory of Positive Disintegration’ waar ik onderzoek naar deed tijdens mijn assistentschap aan de Vrije universiteit Brussel.
De tekst werd woord voor woord gekopieerd zonder enige bronvermelding.
Het boek bevat trouwens geen enkele referentie, zelfs geen referentielijst als afsluiter.
Hoofdstuk 7 is een kort lijstje van 11 boeken om ‘te lezen’. In dit lijstje wordt oa het boek van Jacobson en een werk van Dabrowski vermeld and that’s it.
De term ‘plagiaat’ is hier zeker op zijn plaats.
De auteur Marie Schuermans presenteert zich op sociale netwerksites schaamteloos als ‘creative genius’….. geniaal in knip-en plakwerk, dat is alvast zeker!
Alice Braham
Kennis-en begeleidingscentrum voor Hoogbegaafdheid, Hooggevoeligheid en Hechting
Titel
Hoogbegaafd en gelukkig
Auteur(s)
Maria Schuermans
Uitgeverij
Uitgeverij Boekenbent | ©2012
ISBN
9789085708964