1 april 2011
Designing defensible classroom programs for gifted secondary school learners
Dit handboek helpt leraren, afdelingen, docententeams en schoolmanagement te focussen op hun planning en voorzieningen voor hoogbegaafde leerlingen. Het biedt mogelijkheden om de huidige praktijk te vergelijken met best practices voor hoogbegaafden en moedigt leraren aan om vragen te stellen als: “Wat doen we goed?”, “Wat ontbreekt er?” en “Wat kunnen we verbeteren?” Elke sectie bevat reflectieopdrachten en checklists, zodat reflectieve praktijken gepland, uitgeprobeerd en geëvalueerd kunnen worden.
Inhoud:
Het ontwikkelen van een visie door het creëren van een profiel van een hoogbegaafde afgestudeerde
Kenmerken van hoogbegaafde leerlingen
Curriculumuitvoering en lespraktijk: de stemmen van hoogbegaafde leerlingen en de meest effectieve opties voor hen volgens onderzoek
Het DPI-model voor hoogbegaafde leerlingen: differentiëren, personaliseren en individualiseren van leren, met praktische voorbeelden en implementatiewijzen
Andere modellen voor hoogbegaafdheidsonderwijs die differentiëren in leren
Curriculumontwikkeling voor hoogbegaafde leerlingen in de klas – essentiële elementen in unitoverzichten en inhoud
Een rijk aanbod aan lesinstrumenten en strategieën voor leraren met praktische voorbeelden om uit te proberen, waaronder een aangepaste Bloom-taxonomie, Tony Ryan’s Thinker’s Keys, Eberle’s SCAMPER, Socratische vragen, Lipman’s Caring Thinking en Williams Taxonomy
Klassenmanagementtechnieken en talloze ideeën om de genoemde tools en strategieën te gebruiken in beoordeling, lespraktijk en het stimuleren van het denkvermogen van leerlingen tot een hoger niveau
En nog veel meer
Best practices voor hoogbegaafden voegen waarde toe aan alle klassen en zijn waardevol voor alle leraren. Begrip van best practices voor hoogbegaafde leerlingen verhoogt niet alleen de lat voor deze groep, maar beïnvloedt ook de manier waarop leraren het leren van alle leerlingen faciliteren.
Het onderwijs aan hoogbegaafden is niet alleen voor een kleine elite. Er zijn veel meer hoogbegaafde leerlingen dan veel leraren denken. Deze leerlingen bevinden zich vaak in de comfortzone van de grote meerderheid en presteren onder hun niveau om verschillende redenen. Door niet alleen te focussen op hoogpresteerders, maar ook op het identificeren van potentieel en het bieden van een passend niveau van uitdaging, kan de leerprestaties aanzienlijk verbeteren.
De auteur
Sonia White (M. Gifted Ed) is een Nieuw-Zeelandse specialist in hoogbegaafdheidsonderwijs met een lange passie en betrokkenheid bij onderwijs aan hoogbegaafden in zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Ze werkte acht jaar als adviseur voor scholen en verzorgde professionele ontwikkeling via de University of Auckland. Daarvoor was ze vijftien jaar coördinator hoogbegaafdheidsonderwijs.
Sonia is nu consultant in hoogbegaafdheidsonderwijs en werkt met schoolmanagement, coördinatoren en leraren, waarbij ze professionele ontwikkeling en coaching verzorgt in basis-, voortgezet, intermediate en middle schools. Ze werkt lokaal, nationaal en internationaal. Meer informatie vind je op haar website www.giftedconsultant.ac.nz.
Titel
Designing defensible classroom programs for gifted secondary school learners
A handbook for teachers
Auteur
Sonia White
Uitgeverij
Sonia White, Gifted Education Consultant | ©2011
ISBN
9780473175177
Recensie
I love this book! Sonia White’s ideas and approaches are wise, compassionate, and supportive of a variety of gifts and talents. It’s a pleasant and engaging journey for the reader to explore the book with its myriad of ideas and strategies.
Prof. Dr Dorothy Sisk, Ph.D
CW Conn Chair in Gifted Education, Lamar University, Texas.
This book is going to be used in an accreditation process for teachers of gifted children who are accredited by the Slovakian Ministry of Education.
Dr. Jolana Laznibatova, Ph.D.,
Director of Školy Pre Mimoriadne Nadané Deti a Gymnázia, Bratislava, Slovakia.
This book has particular value for policy makers, educators, scholars and researchers, teachers, and parents. It is a must-have for those who want a guide that makes a connection between research and practical action in gifted education.
Dr. Taisir Subhi Yamin, Ph.D.
President, World Council for Gifted and Talented Children
General Director, ICIE.
In teacher training courses this book will help teachers to translate the theory into daily teaching. [It] is mostly culture and educational independent, and can therefore also be used outside New Zealand to help teachers making education more appropriate for gifted learners in secondary schools.
Greet C. de Boer, M.Sc.,
University of Groningen