Sociale en emotionele behoeften

Sociale en emotionele behoeften

Sociale en emotionele behoeften

De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt gehouden met hun noden en mogelijkheden.

  • Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
    Hoe ontwikkelen cognitief begaafde peuters, kleuters en kinderen zich op gebied van emoties, vriendschappen en sociale vaardigheden ten opzichte van normaal begaafde kinderen?
  • Cognitief begaafd en nog iets meer? Dubbel bijzonder
    Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- of gedragsproblemen noemen we dubbel bijzonder. Zij worden vaak niet herkend in de klas of krijgen soms een verkeerde diagnose.
  • Studiekeuzebegeleiding bij begaafde jongeren
    Een ontbrekend element in de persoonlijke ontwikkeling van de meeste begaafde (jong)volwassen is een aangepaste studiekeuzebegeleiding. Sommigen weten al heel vroeg wat ze willen worden, maar andere lijken goed te zijn in alles en weten niet wat te kiezen.
  • Genderverschillen bij cognitieve begaafdheid
    Genderstereotypering bij leerkrachten beïnvloedt ondermeer de identificatie en onderwijsaanpassingen van begaafde meisjes. Wat weten we uit de literatuur wat betreft genderverschillen bij cognitief begaafde kinderen en volwassenen?
  • Suïcide bij begaafde jongeren
    Hoewel depressie, sociale isolatie en zelfmoord(gedachten) niet meer voorkomen bij (hoog)begaafde jongeren vergeleken met normaal begaafde jongeren, zijn er toch bepaalde aspecten verbonden aan de begaafdheid die van belang zijn bij het omgaan met jongeren die deze kwetsbaarheid vertonen.
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x