The Social and Emotional Development of Gifted Children: What do we know?

The Social and Emotional Development of Gifted Children: What do we know?

The Social and Emotional Development of Gifted Children: What do we know?


The Social and Emotional Development of Gifted Children remains the only book that provides a comprehensive summary of the empirical research on the social and emotional development of gifted children by leading authorities in the field. It includes several features that make it the leading text on what we know about the social and emotional development of gifted children. For example, it summarizes the most significant findings from the empirical research on the topic. It also includes noteworthy variations that have been observed across cultural groups or global contexts. Each chapter also provides a short description of the practical applications that can be made from the research. This second edition includes an entirely new section on the psychosocial aspects of talent development, as well as addresses the burgeoning interest and research base regarding gifted performance. The text also includes several new topics that have emerged from the research in the past decade, such as the neuroscience of talent development and motivation for talent development. This book is a service publication of the National Association for Gifted Children.

De auteurs

Dr. Maureen Neihart is Associate Professor of Psychological Studies at the National Institute of Education, Singapore.

Steven Pfeiffer is a professor at Florida State University, where he is director of Clinical Training. Steven served as executive director of Duke University’s Talent Identification Program (TIP). Dr. Pfeiffer is a licensed psychologist who works with gifted children and their families in counseling. He is author of a new gifted rating scale and his research investigates emotional intelligence, leadership giftedness, and early talent development. He also has an active practice as a sports psychologist, which he views as complementing his work in talent development.

Tracy L. Cross holds an endowed chair, Jody and Layton Smith Professor of Psychology and Gifted Education, and is the Executive Director of the Center for Gifted Education at William and Mary.

Recensie

Met dit boek kiest de auteur voor een totaal nieuwe invalshoek. Na jaren begeleiden van scholen kwam Jan Kuipers tot de constatatie dat ondanks het feit dat er een degelijk zorgbeleid voor hoogbegaafden werd uitgewerkt, er na vijf jaar vaak niets meer terug te zien was van de vele inspanningen die hij had gedaan op die school. Vaak wisselt het leerkrachtenteam op zo’n school: iemand die de hele voorbereiding van zo’n zorgtraject heeft mee beleefd gaat met pensioen, een nieuwe leerkracht die van het zorgbeleid helemaal niet op de hoogte is, komt erbij. Als de trekkende kracht achter het hoogbegaafdenbeleid zoals een directie of een zorgcoördinator wegvalt, valt vaak het hele hoogbegaafdenbeleid in duigen.

Daarom gaat de auteur ditmaal uit van de ervaring van de leerkracht zelf. Wat kan je zélf als leerkracht betekenen voor een hoogbegaafde leerling in je klas, zonder daarom meteen te moeten rekenen op een van bovenaf uitgewerkt zorgbeleid? Niet het beleid, maar de leerkracht staat centraal. Wees zelf een ‘KEI’ in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen. De KEI in de titel staat voor Kennis, Ervaring en Inzet en die drie samen zouden voldoende moeten zijn om tot een goede aanpak voor excellente en hoogbegaafde leerlingen te komen.

Het fijne van deze manier van kijken is dat je als leerkracht geen excuus meer hebt: je hebt het zelf in handen! Wacht niet op jouw school, op jouw directie, op jouw zorgcoördinator, maar ga zélf aan de slag met dit boek. Elk hoofdstuk start nog steeds met een stukje ‘beleid’, een stuk tekst wat in een beleidsplan staat beschreven, maar daarna gaat de auteur meteen over tot de ‘praktijk’, een vertaling van het beleid naar hoe je het in de klas kan doen. Het wordt tastbaar en concreet gemaakt met vele praktijkvoorbeelden die heel herkenbaar zijn. De voorbeelden zijn niet zomaar gekozen, maar dienen als uitgangspunt om de aanpak duidelijk te maken.

Het boek bestaat uit drie delen: in het deel Algemeen wordt ingegaan op de kaders van Passend Onderwijs (te vergelijken met inclusief onderwijs en het M-decreet in Vlaanderen) en op klasmanagement; in deel Visie helpt hij de individuele leerkracht om een duidelijke schoolvisie te bepalen rond hoogbegaafdheid; en in deel Uitwerking laat hij jou die visie vertalen naar een aanpak in de klas. In het laatste deel gaat het dus vooral om signaleren, compacten en verrijken. In het allerlaatste hoofdstuk wordt gekeken hoe je die visie en aanpak blijvend kunt maken.

Titel
The Social and Emotional Development of Gifted Children: What Do We Know?

Auteur(s)
Maureen Neihart, Steven Pfeiffer & Tracy Cross

Uitgeverij
Prufrock Press | ©2015

ISBN
9781618214843


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x