Pedagogische studiedagen
Hoogbloeier® biedt verschillende onderwerpen aan voor pedagogische studiedagen, steeds met het oog op aangepast onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen. Indien u meer wilt weten over hoe les te geven aan deze leerlingen, hoe ze te herkennen, hoe onderpresteerders te motiveren,… loont het de moeite ons te vragen voor één of meerdere van onderstaande onderwerpen. Hieronder kunt u een pedagogische studiedag aanvragen. We nodigen u daarna graag uit voor een eerste kennismakingsgesprek via Teams of Zoom waarin we kort uw vraag bekijken en kunnen afstemmen welk onderwerp we u het beste kunnen aanbieden.
Screening en signalering
Het is belangrijk om cognitief sterk functioneren bij leerlingen tijdig te signaleren om aan hun onderwijsbehoeften te kunnen voldoen. Zo kan je als school preventief werken om problemen zoals een verminderd welbevinden, onderpresteren of schooluitval in de toekomst te voorkomen.
Compacten en verrijken
Door het compacten van de leerstof (overslaan van overbodige herhalings- en oefenleerstof) komt er tijd vrij voor cognitief sterk functionerende leerlingen om te kunnen werken aan meer uitdagende verrijkingstaken. Zo passen we binnen de gewone klas het onderwijs aan voor deze groep leerlingen.
Differentiëren met Bloom
Met de taxonomie van Bloom kan je cognitief sterk functionerende leerlingen uitdagen zodat ze zich meer gemotiveerd voelen. Leerkrachten leren om meer hogere ordedenkvragen te stellen in een reguliere les zodat alle leerlingen betrokken raken, ook cognitief begaafde leerlingen.
Versnellen
Cognitief begaafde leerlingen denken en leren sneller dan gemiddeld begaafde leerlingen. Soms is de didactische voorsprong tegenover hun leeftijdsgenoten zo groot dat we aan een versnelling, één van de meest efficiënte onderwijsaanpassingen voor cognitief begaafde leerlingen, moeten denken.
Onderpresteren
Het is een mythe dat alle cognitief begaafde leerlingen goed presteren op school. Sommigen doen dat immers niet. Onderpresteerders vormen vaak een bron van frustratie, niet alleen voor de leerling, maar ook voor zijn of haar leerkracht. Preventie, herkennen en goed begeleiden is dan ook belangrijk.
Mindset
Sommige cognitief begaafde leerlingen vinden het vreselijk om verrijkingstaken te maken en gaan die dan ook vermijden door alleen de makkelijke opdrachten te maken. Zodra ze inspanning moeten leveren, voelen ze zichzelf dom omdat het niet meer vanzelf gaat. Deze leerlingen hebben een vaste mindset.