Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren

Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren

Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren


Herken je dit op school of thuis?

  • Leerlingen lijken niet geïnteresseerd of zetten na 15 minuten de klas op stelten?
  • De leerling die het zo goed deed bij jou, klapt dicht bij een collega of omgekeerd?
  • Je batterijen raken helemaal opgeladen door bepaalde leerlingen of collega’s, terwijl andere leerlingen/collega’s ervoor zorgen ervoor dat je prikkelbaar, boos of beschuldigend, nors rond loopt?
  • Wat je ook doet, je hebt de indruk dat je je kinderen niet kunt bereiken.
  • Je maakt je zorgen over de tomeloze speelsheid, passiviteit, teruggetrokkenheid of agressiviteit van de jongeren waarmee je omgaat en je weet niet hoe ze te motiveren.

Process Communication Model (PCM), ontwikkeld door Kahler, verklaart waarom bepaald gedrag van leerlingen je motiveert of ergert. PCM biedt je een kader om te differentiëren (en te zorgen dat meer leerlingen ‘goesting’ krijgen om te leren) en handvatten om met alle soorten leerlingen (en collega’s) om te gaan. PCM leert je ook stilstaan bij je eigen psychologische behoeftes. Het helpt je inzien dat er soorten leerlingen zijn en dat je communicatie ertoe doet. PCM schept zo een verfrissende kijk op de interactie op school.

De auteurs

Het boek bundelt de onderzoeken, praktijken en ervaringen van o.m. Frédéric Billiard, Marieke Coussens, Griet De Baecke, Leen De Bie, Brigitte De Craene, Lien Defreyne, Lotte Demeyer, Karen De Maesschalck, Anne Dumont, Roos Gasthuys, Mieke Meirsschaut, Frank Monsecour, Luc Lemarcq, Jacques Leloup, Filip Lietar, Patricia Pausenberger, Magda Praet, Evy Raes, Katrien Strubbe, Peggy thienpont, Martin Valcke, Hilde Van Houte, Lieva Van Langenhove, Christel Van Vreckem en Hildegarde Verwulgen. Alles werd samengebracht door Dr. Edwin Hantson (directeur van het Onderwijscentrum Gent), Dr. Claire Van de Velde (adviseur van de vice-rector aan UGent) en Dr. Annemie Desoete (hoogleraar UGent en Arteveldehogeschool).

Titel
Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren
Theorie, praktijk en onderzoek van Process Communication Model©

Editors
Edwin Hantson, M. Claire Van de Velde, Annemie Desoete

Uitgeverij
Academia Press, | ©2015

ISBN
9789038225555


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x