Leren zichtbaar maken

Leren zichtbaar maken

Leren zichtbaar maken


Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken. Daarnaast bevat het de grootste verzameling van evidence-based onderzoek over wat grote impact heeft op het verbeteren van leren.

Dit boek, Leren zichtbaar maken (Visible Learning for teachers) is de volgende stap. Het maakt die vernieuwende ideeën voor een volledig nieuw publiek toegankelijk. Het is geschreven voor studenten, voor aankomende en al ervaren leraren en het legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal, waar ook ter wereld, kunnen worden toegepast. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stapbegeleiding voor een geslaagde invoering van Visible Learning en Visible teaching in de klas.

Dit boek:

  • verbindt het grootste onderzoeksproject ooit van onderwijsstrategieën naar een praktische invoering in het klaslokaal;
  • komt op voor zowel leraar en leerling perspectief en bevat stap-voor-stapbegeleiding voor lesvoorbereiding, het verklaren van leren en feedback tijdens de les en de follow-up;
  • biedt checklists, oefeningen, casestudy’s en succesvolle praktijkvoorbeelden om resultaten te verbeteren;
  • bevat checklists voor de hele school en adviezen voor Visible Learning voor schoolleiders;
  • bevat aanvullende meta-analyses waardoor het totale aantal geciteerde onderzoeken boven de 900 uitstijgt;
  • bestrijkt op begrijpelijke wijze veel onderwijsonderwerpen, zoals leerlingmotivatie, onderwijsprogramma, meta-cognitieve strategieën, gedrag, instructiestrategieën en klassenmanagement.

Leren zichtbaar maken is verplichte kost voor elke student of leraar die een evidence-based antwoord wil hebben op de vraag hoe we de prestaties op school kunnen verbeteren.

De auteur

John Hattie is professor en directeur bij het Melbourne Education Research Institute van de University of Melbourne in Australië en ere-professor aan de University of Auckland in Nieuw-Zeeland. Hij is de auteur van Visible Learning en coauteur van Intelligence and Intelligence Testing.De uitkomsten van Hattie’s onderzoek zijn vertaald naar een praktisch model voor scholen, om gericht te werken aan de impact die de school heeft op leerprestaties van leerlingen.

Recensie

Leren zichtbaar maken is een boek dat in elke school thuis hoort en de basis kan zijn van de professionele ontwikke- ling en het professioneel leren van het team. Het boek helpt scholen zichzelf vragen te stellen over de invloed die ze hebben op de leerlingresultaten. Vervolgens kunnen ze op een systematische manier de effectiviteit van hun onderwijspraktijk gaan onderzoeken vanuit de invalshoek: welke effecten hebben onze activiteiten op de resultaten en het le- ren van de leerlingen om vervolgens aan de hand van de geboden onderzoeksinformatie tot schoolontwikkeling over te gaan om de resultaten en het leren van de leerlingen te verbeteren.

Dit is zowel een optimistisch als reëel perspectief.

Uit: basisschool management, 02 / 2014

Titel
Leren zichtbaar maken

Oorspronkelijke titel
Visible Learning for Teachers. Maximizing impact on learning.
Routledge, London, ©2012

Auteur(s)
John Hattie

Uitgeverij
Bazalt Educatieve Uitgaven | ©2013

ISBN
9789461181732


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x