20 augustus 2024

Traject Begaafdheidscoördinator - Leuven

Traject Begaafdheidscoördinator - Leuven

Traject Begaafdheidscoördinator - Leuven

Als onderwijsprofessional kom je regelmatig bewust of onbewust in contact met hoogbegaafde kinderen of jongeren. Ben je leerkracht en heb je af en toe een vermoeden van hoogbegaafdheid bij één of meerdere kinderen in je klas of school en wil je graag (bijkomende) kennis om deze doelgroep te herkennen en goed te kunnen ondersteunen? Ben je zorgcoördinator of leerlingbegeleider en wil je met jouw school een beleid op leerlingenbegeleiding uitwerken met de focus op cognitief sterk functionerende leerlingen? Ben je directeur en wens je je team te ondersteunen in de zoektocht naar handvaten voor begeleiding van deze groep leerlingen?

“Ik zie het als een rijke bagage om effectief aan de slag te gaan met hoogbegaafde kinderen, met een theoretisch onderbouwde basis en met meer zelfvertrouwen in de begeleiding.” Leerkracht

“Na het volgen van de opleiding, hebben we op school een eerste versie van een zorgvisie uitgeschreven voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Een hele werking wordt op poten gezet! ” Zorgcoördinator

Herken je je in één van bovenstaande situaties, dan is onze opleiding tot Begaafdheidscoördinator beslist iets voor jou. Je verwerft als professional een stevige, wetenschappelijk onderbouwde basis in begaafdheid en cognitief sterk functioneren naast heel wat tools voor praktische toepassingen waarmee je direct aan de slag kan op jouw school.

Voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en directieleden uit het lager én secundair onderwijs die binnen hun klas of binnen hun bredere schoolomgeving met de doelgroep van sterk functionerende kinderen en jongeren aan de slag willen.



Programma

Het traject is een mix van kennis- en praktijkmodules waardoor je kritisch leert kijken en praktisch leert handelen. Acht modules zijn verplicht voor iedereen die het traject volgt. Daarnaast kan je nog vijf andere modules vrij kiezen zodat de opleiding beter aansluit bij jouw behoeften of bij jouw doelgroep. Zo zijn er keuzemodules voor kleuterschool, lagere school of secundair onderwijs. Je vindt een modelprogramma voor elke doelgroep hieronder, maar je kan ook zelf je eigen programma samenstellen. Weet je niet wat gekozen? Dan kan je contact opnemen met Sabine Sypré, coördinator van dit traject, die samen met jou en/of je school, kan bekijken welke modules best bij jou passen.

Elke module wordt vergezeld door een syllabus die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert, samen met notitieslides voor in-class aantekeningen. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Tijdens de les brengt de instructeur ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. Naast de syllabus is er een gedeelde drive waar elke deelnemer toegang toe heeft. Hierin bevinden zich niet alleen de syllabus in PDF-formaat, maar ook de slides in groot formaat. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers.

Er kunnen ook andere personen, die niet deelnemen aan het traject, inschrijven voor de modules. Maar om een groepsgevoel te bekomen worden de modules zo ingepland dat een groep die start aan een traject de hele opleiding bijeen kan blijven. De deelnemers van het traject beginnen elke opleidingsdag met een koffie of thee waarbij we reflecteren over een vorige opleidingsdag en we gaan ook samen lunchen over de middag. Hieronder vind je de data van de verplichte modules, met af en toe aansluitend een keuzemodule (cursief gedrukt).

Elk traject wordt afgesloten met een terugkomdag voor de hele groep. Op deze dag maken we uitgebreid tijd voor al jullie vragen, overlopen we samen het examen voor het verplichte gedeelte of de opdracht voor het maken van een eindproduct (naar keuze) en plannen we een intervisiemoment waarin jullie cases aan bod kunnen komen.

Data verplichte modules

Dinsdag 20.08.2024 - Leuven
09.30 u. Kennismaking
10.30 u. Inleiding in begaafdheidsmodellen
12.30 u. Lunch
14.00 u. Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op CSF leerlingen
Maandag 26.08.2024 - Leuven
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Signaleren van cognitief sterk functioneren
12.30 u. Lunch
14.00 u. (Geen) kenmerk van begaafdheid?
Woensdag 11.09.2024 - Leuven
enkel voor basisonderwijs
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
12.30 u. Lunch
14.00 u. Versnellen, dat loopt toch slecht af?
Donderdag 19.09.2024 - Leuven
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
12.30 u. Lunch
14.00 u. Verrijken met de taxonomie van Bloom (keuzemodule)
Maandag 23.09.2024 - Leuven
enkel voor secundair onderwijs
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
12.30 u. Lunch
14.00 u. Studiekeuzebegeleiding bij cognitief begaafde jongeren
Dinsdag 01.10.2024 - Leuven
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Onderpresteren in de klas: herkennen en preventieve aanpak
12.30 u. Lunch
14.00 u. Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren (keuzemodule)
Vrijdag 25.10.2024 - Leuven
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Intervisie
12.30 u. Lunch
14.00 u. Bespreking examen of eindproduct

Voorbeelden keuzemodules basisonderwijs

19.09.2024 - 14.00 u. Verrijken met de taxonomie van Bloom
09.10.2024 - 10.00 u. Organisatie van een verrijkingsklas
09.10.2024 - 14.00 u. Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen
16.10.2024 - 10.00 u. Mindset basis 
16.10.2024 - 14.00 u. Mindsettraining voor scholen 
(Data nog bepalen) Filosoferen met kleuters
 

Voorbeelden keuzemodules secundair onderwijs

19.09.2024 - 14.00 u. Verrijken met de taxonomie van Bloom
01.10.2024 - 10.00 u. Onderpresteren in de klas: herkennen en preventieve aanpak
14.03.2024 - 14.00 u. Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren
16.10.2024 - 10.00 u. Mindset basis 
16.10.2024 - 14.00 u. Mindsettraining voor scholen
(Data nog bepalen) Mindsettraining voor jongeren



Studiebelasting

De studiebelasting voor de opleiding is 75 uur waarvan 26 uur bijwonen van de modules, 8 uur reflectiemomenten, 7 uur intervisie en uitleg examen of eindproduct, 32 uur studie of maken eindproduct en 2 uur examen of voorstelling eindproduct.

Certificaat

Deelnemers die aanwezig zijn bij 80% van de modules, ontvangen na afloop het vormingsattest. Na deze opleiding volgt een theoretisch examen (enkel over verplichte modules) of voorstelling van een eindproduct waarna je, indien geslaagd, een Diploma Begaafdheidscoördinator kan ontvangen.

Coördinator traject

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Zij geeft ook de verplichte kennismodules. Voor de keuzemodules kunnen er andere lesgevers zijn.

Locatie

De verplichte modules vinden plaats in Kop van Kessel-Lo te Leuven. Keuzemodules kunnen op andere locaties georganiseerd worden.

Kop van Kessel-Lo
Leuvensestraat 18
3010 Leuven



Tarieven

  • Vroegboektarief tem 20.06.2024: €2195,- (excl. 21% BTW)
  • Normaaltarief vanaf 21.06.2024: €2395,-  (excl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: 13 opleidingsmodules, terugkomdag, examen, syllabus, handouts en illustratief lesmateriaal, koffie/thee/water en lunch. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Bedrijven kunnen ook genieten van een ondersteuning via de KMO-portefeuille.

Als extraatje geven we onze toekomstige begaafdheidscoördinatoren ook nog het boek Mijn inspiratieboek/boost van het Project Voorbeeldscholen-team ter waarde van 36,90 mee.

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x