Onderwijsaanpassingen

Onderwijsaanpassingen

Onderwijsaanpassingen

De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en zo verschillende onderwijsaanpassingen voorstellen.

  • Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
    Leerkrachten leren om leerkenmerken om te zetten naar onderwijsbehoeften, zien waarom het noodzakelijk is om onderwijsaanpassingen te geven en krijgen uitleg over het principe van compacten en verrijken.
  • Versnellen, dat loopt toch slecht af?
    Resultaten uit onderzoek tonen aan dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. We bekijken hoe scholen dit dan in de praktijk moeten aanpakken, welke criteria belangrijk zijn en welk instrument hen hierbij kan helpen.
  • Groeperen en klasmanagement
    Eén van de basisprincipes van begaafd onderwijs is het groeperen van cognitief sterk functionerende leerlingen, iets wat zowel voltijds als deeltijds kan. Dit levert niet alleen leerwinst op, maar ook een verbetering in sociale vaardigheden. Hoe pak je dit groeperen aan?
  • Organisatie van een verrijkingsklas
    In een verrijkingsklas leren leerlingen samen met andere begaafde kinderen moeilijker dingen dan in de gewone klas. Maar wie hoort dan thuis in deze klas? En hoe organiseren we dit dan best?
  • Inspirerende onderwijssystemen voor cognitief begaafde leerlingen
    Het Integrated Curriculum Model van van Tassel-Baska en het Schoolwide Enrichment Model van Renzulli zijn twee interessante voorbeelden van onderwijssystemen die inspirerend kunnen werken voor je eigen klaspraktijk.
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x