Traject Verrijkingsklas

Traject Verrijkingsklas

Traject Verrijkingsklas

Een verrijkingsklas, hoe organiseer je dat?

In jouw school is er misschien al heel wat aandacht voor cognitief sterk functionerende leerlingen. Meestal hebben deze kinderen genoeg uitdaging met het compacten en verrijken dat al wordt aangeboden. Helaas komen sommige cognitief begaafde kinderen hiermee nog altijd niet aan hun trekken en zoeken ze naar nóg meer! En dan denk je aan een kangoeroeklas. Of misschien heeft jouw school al een verrijkingsklas, maar loopt het niet altijd van een leien dakje?

Je start er als leerkracht met heel veel energie aan, maar algauw blijken er obstakels op de weg te staan. Het kan gebeuren dat de rest van het lerarenteam het niet ziet zitten om een kangoeroewerking op te starten. Of het wordt stiefmoederlijk behandeld door je collega’s en keer op keer gaat de klas niet door omdat er een uitstap gepland is, net op dat uur. Misschien heb je zelf nog te weinig kennis over cognitieve begaafdheid en ontbreekt het je aan ideeën? Na een jaar zijn al je ideeën op en je kan toch moeilijk twee keer hetzelfde project geven aan die leerlingen? En wat zijn dan goede ideeën? Welke ideeën hebben weinig voorbereiding nodig? Misschien heb je al heel wat materiaal aangekocht, maar besef je pas achteraf dat het helemaal geen goed verrijkingsmateriaal was. En je budget is al zo beperkt. Maar wat is dan goed (en goedkoop) materiaal? Je weet helemaal niet wie er juist in thuishoort, waarom die ene leerling wel en de andere niet? En dan heb je nog die ouders, een mama die eist dat haar zoon er moét aan deelnemen! Je trapt van de ene valkuil in de andere. Het gevolg is vaak dat die ene leerkracht die in het begin superenthousiast was, heel veel energie verliest en er uiteindelijk de brui aan geeft. En niemand neemt het van je over…

Ben je als school van plan om een verrijkingsklas te organiseren en je kunt hierbij wel wat hulp gebruiken, dan kunnen wij jullie helpen in het opzetten van een kangoeroe- of verrijkingsprogramma. Dan blijven leerkrachten hun energie houden, meer zelfs, je kríjgt er energie van. Je beseft allicht wel zelf hoeveel voldoening het zou geven als je een blij gezicht ziet bij zo’n cognitief begaafd kind of als een tevreden ouder een complimentje geeft over jullie school. Met onze hulp leer je meteen hoe een goede, degelijke verrijkingsklas kan opgezet worden en ben je meteen goed voor de volgende jaren. Want het stopt niet na één jaar. Volg je ons traject dan koop je gegarandeerd minder materiaal aan dat achteraf verkeerd blijkt te zijn.

Voorafgaand gesprek

Voorafgaand vindt - gratis - een gesprek plaats met de directie waarbij een aantal vragen worden verduidelijkt:

  • Wat wordt momenteel op school al gedaan voor cognitief sterk functionerende leerlingen?
  • Wat is de reeds aanwezige kennis over cognitieve begaafdheid op uw school?
  • Wat is de eventuele draagkracht van de school?
  • Wie wenst mee te werken aan het opzetten van een verrijkingsklas?
  • Wie heeft al een opleiding gevolgd rond begaafdheid, verrijkingsklassen,…?

Let wel: een verrijkingsklas is de kers op de taart. Een school moet eerst en vooral inzetten op voldoende begeleiding en differentiatie binnen de klas. Pas als dit sterk genoeg is ontwikkeld in de school kan je gaan denken aan een verrijkingsklas. Dit gaan we dus peilen in dit voorafgaand gesprek.

Offerte

Onderstaand geven we een voorstel van procedure om een verrijkingsprogramma te integreren op jullie school. Hiervan kan uiteraard worden afgeweken naargelang de antwoorden op de vragen uit het kennismakingsgesprek. We maken dus telkens een offerte op maat op.

De directie stelt na het kennismakingsgesprek een werkgroep samen bestaande uit de directie, leden van het zorgteam en de leerkracht(en) die de verrijkingsklas gaat(n) begeleiden. In onderstaand voorstel worden er 6 bijeenkomsten gepland en elke bijeenkomst duurt ongeveer 2 uur. De werkgroep koppelt zelf terug naar het leerkrachtenteam waarbij bijvoorbeeld na elke bijeenkomst een samenvatting gegeven wordt op een teamvergadering.

Beleidsplan verrijkingsklas
  • Doelstellingen bepalen
  • Toelatingscriteria bepalen
  • Organisatie binnen de school
  • Draagvlak creëren in de school
  • Informeren van ouders en leerlingen
  • Inhoud van de verrijkingsklas
  • Evaluatie van de verrijkingsklas
Praktijk verrijkingsklas (1)
  • Leerkenmerken cognitief begaafde leerlingen
  • Materialen voor een verrijkingsklas
  • Inzetten strategische denkspellen
  • Inzetten coöperatieve spelen
Praktijk verrijkingsklas (2)
  • Succesvolle intelligentie van Sternberg met Vooruitwerklabboek
Praktijk verrijkingsklas (3)
  • Taxonomie van Bloom als verrijkingsmethode
Praktijk verrijkingsklas (4)
  • Denkhoeden De Bono
  • Filosoferen
Praktijk verrijkingsklas (5)
  • TASC-model
  • Meervoudige intelligentietheorie van Gardner

Ongeveer een half jaar na het implementeren van de verrijkingsklas kan nog een bijkomende vergadering worden gepland voor het evalueren van het programma. In deze bijeenkomst worden de knelpunten besproken die in de startfase naar voren zijn gekomen.

Tarieven

Wij zijn ervan overtuigd dat wij met bovenstaand begeleidingstraject iets waardevols te bieden hebben. Neem contact met ons op voor een offerte die volledig op maat van jullie school wordt opgemaakt.

  • (Telefonisch) kennismakingsgesprek: gratis
  • Begeleidingstraject Verrijkingsklas: offerte op maat
  • Transportvergoeding: € 1,00/km

Wil je meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op: tel. +32 465 00 92 09, of mail naar onderwijs@hoogbloeier.be

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x