3 februari 2026
Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak - Leuven
De standaardaanpak in de klas sluit niet altijd aan bij de leer- en ontwikkelingsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen. Door hun snelle leerproces en behoefte aan diepgaande uitdaging kunnen ze zich vervelen of zelfs demotivatie ontwikkelen wanneer het onderwijsaanbod onvoldoende aansluit. Verschillende onderwijsaanpassingen kunnen hierop inspelen, waaronder differentiatie, verrijking en versnelling.
Versnellen – in de volksmond vaak “een jaar overslaan” genoemd – is een van de meest effectieve maatregelen om begaafde leerlingen passend onderwijs te bieden. Uit onderzoek blijkt dat versnellen geen negatieve academische of sociaal-emotionele gevolgen heeft wanneer het goed wordt uitgevoerd. Toch bestaan er veel misvattingen en aarzeling rond deze maatregel.
In deze kennismodule onderzoeken we hoe versnellen in de praktijk kan worden toegepast. We bekijken de verschillende vormen van versnellen, de criteria die een rol spelen bij de beslissing en hoe scholen dit proces zorgvuldig kunnen begeleiden. Daarnaast bespreken we een instrument dat kan helpen om een weloverwogen beslissing te nemen in het belang van de leerling.
Leerdoelen
De opleidingsmodule Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak biedt een diepgaande verkenning van het concept versnellen bij cognitief begaafde leerlingen. Ondanks hardnekkige mythes blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat versnellen zowel academisch als sociaal-emotioneel gunstige effecten heeft. Toch roept het in de praktijk veel vragen op bij ouders en onderwijsprofessionals. In deze module bekijken we de academische en sociaal-emotionele gevolgen van versnellen en bespreken we criteria en procedures die helpen bij een weloverwogen beslissing. Ook gaan we in op alternatieve maatregelen zoals differentiatie en het wettelijk kader in Vlaanderen.
- Inzicht in versnellen: deelnemers krijgen een helder beeld van wat versnellen inhoudt en welke vormen ervan bestaan, zoals een leerjaar overslaan, vakversnelling en versnellen via zelfstudie.
- Doorprikken van mythes: deelnemers leren de meest voorkomende argumenten tegen versnellen kritisch te bekijken en deze te toetsen aan wetenschappelijk onderzoek.
- Praktische toepassing: deelnemers verwerven kennis over de criteria en procedures voor versnellen en leren hoe ze een beslissing onderbouwd en in het belang van de leerling kunnen maken.
Dinsdag 03.02.2026 - Leuven
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak
16.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven (Leuvensestraat 18, 3010 Leuven).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 03.12.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 04.12.2025: €155,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.