16 september 2025
Verrijken met de taxonomie van Bloom - Gent
Wil je je lessen verrijken zodat ook cognitief sterk functionerende leerlingen worden uitgedaagd? De taxonomie van Bloom biedt een krachtig kader om je onderwijsdoelen te verdiepen en hogere orde-denkvaardigheden te stimuleren. Door opdrachten en vragen te formuleren die verder gaan dan onthouden en begrijpen, help je leerlingen analyseren, evalueren en creëren.
Met deze praktijkgerichte module leer je hoe je de taxonomie van Bloom strategisch inzet om verrijkingsopdrachten te ontwikkelen die écht inspelen op de leerbehoeften van begaafde leerlingen. Zo maak je elk vak uitdagender en stimuleer je kritisch en creatief denken in je klas. Bovendien ontvang je bij deze module onze Bloombox, een educatief pakket met dobbelstenen en een kaartenboekje, waarmee je op een eenvoudige en effectieve manier Bloom in je lessen kan integreren.
Leerdoelen
De module Verrijken met de taxonomie van Bloom biedt leerkrachten en onderwijsprofessionals inzicht in hoe zij de taxonomie van Bloom kunnen inzetten om hun lessen te verrijken en cognitief sterk functionerende leerlingen beter te ondersteunen. Traditionele leerstof richt zich vaak op lagere orde-denkvaardigheden zoals onthouden en begrijpen, terwijl begaafde leerlingen nood hebben aan hogere orde-denkvaardigheden zoals analyseren, evalueren en creëren. Deze module biedt concrete handvatten om verrijkingsmateriaal te ontwerpen dat aansluit bij de leerbehoeften van begaafde leerlingen en hen uitdaagt om dieper na te denken en creatief te werken.
- Inzicht in de taxonomie van Bloom: deelnemers verwerven kennis over de verschillende niveaus van denkvaardigheden en hoe deze kunnen worden toegepast in het onderwijs.
- Toepassen van hogere orde-denkvaardigheden: deelnemers leren hoe ze opdrachten en vragen kunnen formuleren die een beroep doen op analyseren, evalueren en creëren, zodat leerlingen worden uitgedaagd op hun niveau.
- Ontwerpen van verrijkingsmateriaal: deelnemers ontdekken hoe ze met behulp van de taxonomie van Bloom verrijkingsopdrachten kunnen ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van cognitief sterk functionerende leerlingen.
Dinsdag 16.09.2025 - Gent
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Verrijken met de taxonomie van Bloom
16.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 19.07.2024: €175,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 20.07.2024: €195,- (incl. 21% BTW)
- Educatief pakket Bloombox: 1 pakket inclusief t.w.v. €49,95
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, educatief pakket Bloombox, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.