26 mei 2025
Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Leuven
Motivatie is een cruciale factor in het leerproces en de ontwikkeling van cognitief sterk functionerende leerlingen. Onderpresteren en demotivatie kunnen ontstaan wanneer leeromgevingen niet aansluiten bij hun psychologische basisbehoeften of wanneer externe beloningen hun intrinsieke motivatie ondermijnen.
Hoe is motivatie van invloed op leerprestaties en persoonlijke groei? Welke theorieën helpen ons begrijpen hoe motivatie werkt? En hoe kunnen we deze kennis toepassen om een stimulerende leeromgeving te creëren?
In deze kennismodule verkennen we de evolutie van motivatietheorieën, van het behaviorisme en de attributietheorie tot de mindsettheorie en de zelfdeterminatietheorie. We ontdekken hoe autonomie, verbondenheid en competentie een sleutelrol spelen in duurzame motivatie en hoe je deze principes kan inzetten om leerlingen of cliënten optimaal te begeleiden.
Leerdoelen
De module Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie biedt een diepgaand inzicht in verschillende motivatietheorieën en hun impact op leren en presteren. Veel onderwijssystemen en opvoedingsstrategieën steunen nog steeds op behavioristische principes van belonen en straffen, terwijl onderzoek uitwijst dat intrinsieke motivatie en autonomie een veel duurzamere impact hebben op ontwikkeling.
In deze module verkennen we de evolutie van motivatietheorieën: van de klassieke behavioristische benadering van Watson en Skinner, over de attributietheorie van Weiner en de mindsettheorie van Dweck, tot de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan. Deelnemers krijgen inzicht in hoe motivatie werkt, waarom extrinsieke beloningen soms averechts kunnen werken en hoe je een leeromgeving creëert waarin autonomie, verbondenheid en competentie centraal staan.
- Inzicht in verschillende motivatietheorieën: deelnemers begrijpen de kernprincipes van behaviorisme, attributietheorie, mindsettheorie en de zelfdeterminatietheorie en hun impact op motivatie.
- Autonomie, verbondenheid en competentie als basis: deelnemers leren hoe ze deze psychologische basisbehoeften kunnen benutten om motivatie bij leerlingen of cliënten te versterken.
- Herkennen en doorbreken van onderpresteren: deelnemers krijgen inzicht in hoe motivatieverlies en onderpresteren ontstaan en welke strategieën kunnen helpen om intrinsieke motivatie te stimuleren.
Maandag 26.05.2025 - Leuven
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Van behaviorisme naar zelf-determinatietheorie
12.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven.
Kop van Kessel-Lo
Leuvensestraat 18
3010 Leuven
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 26.03.2025: €115,- (incl. 21% BTW)
- Normaaltarief vanaf 27.03.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.