');

12 maart 2026

Uitzonderlijk begaafd, en nu? - Leuven

Uitzonderlijk begaafd, en nu? - Leuven

Uitzonderlijk begaafd, en nu? - Leuven

De leer- en ontwikkelingsbehoeften van uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen (UHB) wijken sterk af van die van hun leeftijdsgenoten, zelfs binnen de groep van begaafde kinderen. Hun extreme leerhonger, snelle denktempo en behoefte aan diepgang vragen om een onderwijsaanpak die verder gaat dan klassieke verrijking. Tegelijk kunnen asynchrone ontwikkeling en sociale isolatie leiden tot uitdagingen op emotioneel en sociaal vlak.

Hoe kunnen we uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen tijdig signaleren? Welke onderwijsaanpassingen zijn nodig om hun leerpotentieel ten volle te benutten? In deze kennismodule verkennen we de specifieke onderwijsbehoeften van UHB-leerlingen en bespreken we strategieën om hen optimaal te ondersteunen in het onderwijs.


Leerdoelen

De module Uitzonderlijk begaafd, en nu? biedt diepgaand inzicht in de specifieke noden van deze kleine, maar vaak onderbelichte groep leerlingen. Op basis van recent onderzoek worden de unieke cognitieve, sociale en emotionele kenmerken van uitzonderlijk hoogbegaafde (UHB) leerlingen verkend. De module richt zich op de uitdagingen rond signalering, onderwijsaanpassingen en het creëren van een stimulerende leeromgeving. Deelnemers krijgen concrete handvatten aangereikt om de leer- en ontwikkelingskansen van deze leerlingen optimaal te ondersteunen binnen het onderwijs.

  • Inzicht in signalering en kenmerken: deelnemers leren hoe uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen zich onderscheiden van andere begaafde leerlingen en welke signalen kunnen wijzen op hun specifieke onderwijsbehoeften.
  • Begrip van onderwijsaanpassingen: deelnemers verwerven kennis over effectieve onderwijsstrategieën, zoals een combinatie van versnellen, verrijken en het creëren van een passend curriculum voor UHB-leerlingen.
  • Bewustwording van sociaal-emotionele noden: deelnemers begrijpen de impact van asynchrone ontwikkeling of sociale isolatie bij UHB-leerlingen en hoe deze factoren meewegen in hun schoolervaring en welzijn.
Donderdag 12.03.2026 - Leuven
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Uitzonderlijk begaafd, en nu?
12.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®. 

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven (Leuvensestraat 18, 3010 Leuven).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 12.01.2026: €115,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 13.01.2026: €135,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.

Inschrijven kan met de knop hieronder. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x