');

23 september 2025

Traject Begaafdheidscoach - Gent

Traject Begaafdheidscoach - Gent

Traject Begaafdheidscoach - Gent

Als professional in de zorg kom je regelmatig in aanraking met (hoog)begaafde kinderen of jongeren. Ben je therapeut en wil je (nog beter) begrijpen waarom cognitief begaafde jongeren soms tot onderpresteren komen zodat je weet hoe je hen optimaal kan begeleiden? Ben je psycholoog, orthopedagoog, coach,… en zie je regelmatig begaafde kinderen/jongeren in je praktijk maar zoek je nog extra kennis die je kan implementeren in je praktijk?….

Herken je je in één van bovenstaande situaties, dan is onze opleiding tot Begaafdheidscoach beslist iets voor jou. Met deze zeer uitgebreide en diepgaande theoretische en praktische opleiding vergroot je je wetenschappelijke kennis op het gebied van diagnosticeren en begeleiden van (hoog)begaafden en begaafde onderpresteerders in een adviespraktijk. Tijdens de opleiding worden concrete cases afgewisseld met wetenschappelijke theorievorming over het onderwerp. Hierdoor ben je in staat om wetenschappelijk onderbouwde adviezen te geven en daar een juiste praktische aanpak aan te koppelen.

Voor hulpverleners (psychologen, orthopedagogen, coaches, etc.) die reeds met begaafde en getalenteerde kinderen, jongeren en volwassenen aan de slag zijn en meer theoretische achtergrond en praktische verdieping wensen.


Programma

Het traject is een mix van kennis- en praktijkmodules waardoor je kritisch leert kijken en praktisch leert handelen. Acht modules zijn verplicht voor iedereen die het traject volgt. Daarnaast kan je nog vijf andere modules vrij kiezen zodat de opleiding beter aansluit bij jouw behoeften of bij jouw doelgroep. Zo zijn er keuzemodules voor coaches die met kinderen, jongeren of volwassenen werken. Je vindt een modelprogramma voor elke doelgroep hieronder, maar je kan ook zelf je eigen programma samenstellen. Weet je niet wat gekozen? Dan kan je contact opnemen met Sabine Sypré, coördinator van dit traject, die samen met jou kan bekijken welke modules best bij jou passen.

Elke module wordt vergezeld door een syllabus die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert, samen met notitieslides voor in-class aantekeningen. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Tijdens de les brengt de instructeur ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. Naast de syllabus is er een gedeelde drive waar elke deelnemer toegang toe heeft. Hierin bevinden zich niet alleen de syllabus in PDF-formaat, maar ook de slides in groot formaat. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers.

Er kunnen ook andere personen, die niet deelnemen aan het traject, inschrijven voor de modules. Maar om een groepsgevoel te bekomen worden de modules zo ingepland dat een groep die start aan een traject de hele opleiding bijeen kan blijven. De deelnemers van het traject beginnen elke opleidingsdag met een koffie of thee waarbij we reflecteren over een vorige opleidingsdag en we gaan ook samen lunchen over de middag. Hieronder vind je de data van de verplichte modules en voorstel voor keuzemodules.

Elk traject wordt afgesloten met een terugkomdag voor de hele groep. Op deze dag maken we uitgebreid tijd voor al jullie vragen, overlopen we samen het examen voor het verplichte gedeelte en plannen we een intervisiemoment waarin jullie cases aan bod kunnen komen.

Al overtuigd? Schrijf je dan hier in of lees eerst verder...

Data verplichte modules

Dinsdag 23.09.2025 - Gent
09.30 u. Kennismaking
10.30 u. Begaafdheidsmodellen: van theorie naar praktische toepassing
12.30 u. Lunch
14.00 u. Begaafdheidsmodellen uitgediept: meer dan intelligentie
Dinsdag 07.10.2025 - Gent
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen
12.30 u. Lunch
14.00 u. (Geen) kenmerk van begaafdheid?
Dinsdag 04.11.2025 - Gent
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Van Terman tot vandaag: de geschiedenis van begaafdheidsonderzoek
12.30 u. Lunch
14.00 u. De rol van intelligentietesten bij diagnosticeren van begaafdheid
Donderdag 20.11.2025 - Gent
09.30 u. Reflectie
10.30 u. Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie
12.30 u. Lunch
14.00 u. Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen
Dinsdag 16.12.2025 - Gent
09.30 u. Intervisie en reflectie
12.30 u. Lunch
14.00 u. Bespreking examen en toekomst

Voorbeelden keuzemodules doelgroep kinderen

  • Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei
  • Groeimindset bij kinderen: praktische training voor coaches
  • Genderverschillen bij cognitieve begaafdheid 
  • Op een speelse en creatieve manier filosoferen met begaafde kinderen
  • Verrijken met de taxonomie van Bloom
  • Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op CSF leerlingen
  • Onderwijsaanpassingen voor CSF leerlingen
  • Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
  • Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak
  • Organisatie van een verrijkingsklas
  • Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas
  • Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals
  • Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak
  • Versneld automatiseren en leren schrijven in de eerste graad
  • Compacten en verrijken: praktisch aan de slag in je klas
  • Uitzonderlijk hoogbegaafd, en nu?
  • Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding 
  • Aan de slag met De Kracht in Jezelf bij onderpresterende begaafde kinderen
  • Executieve functies bij CSF-leerlingen: herkennen, begrijpen en versterken (hele dag)

Voorbeelden keuzemodules doelgroep jongeren

  • Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei  
  • Genderverschillen bij cognitieve begaafdheid
  • Studiekeuzebegeleiding voor begaafde jongeren en jongvolwassenen 
  • Op een speelse en creatieve manier filosoferen met begaafde kinderen
  • Verrijken met de taxonomie van Bloom
  • Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op CSF leerlingen 
  • Onderwijsaanpassingen voor CSF leerlingen
  • Signaleren, compacten en verrijken in het secundair onderwijs
  • Studiekeuzebegeleiding voor begaafde jongeren en jongvolwassenen 
  • Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals
  • Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren
  • Wijs op Weg: onderpresteren omkeren bij begaafde jongeren (hele dag)
  • Uitzonderlijk hoogbegaafd, en nu? 
  • Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding

Voorbeelden keuzemodules doelgroep volwassenen

  • Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei
  • Modellen bij coaching van volwassen begaafde personen  
  • Aandachtspunten bij coaching van volwassen begaafde personen 
  • Praktisch aan de slag: coachingstechnieken voor hoogbegaafde volwassenen (hele dag)
  • Genderverschillen bij cognitieve begaafdheid
  • Studiekeuzebegeleiding voor begaafde jongeren en jongvolwassenen




Studiebelasting

De studiebelasting voor de opleiding is 85 uur waarvan 28 uur bijwonen van de modules, 8 uur reflectiemomenten, 7 uur intervisie en uitleg examen, 40 uur studie of maken eindproduct en 2 uur examen.

Certificaat

Deelnemers die aanwezig zijn bij 80% van de modules, ontvangen na afloop het vormingsattest. Na deze opleiding volgt een theoretisch examen (enkel over verplichte modules) waarna je, indien geslaagd, een Diploma Begaafdheidscoach kan ontvangen.

Coördinator traject

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Zij geeft ook de verplichte kennismodules. Voor de keuzemodules kunnen er andere lesgevers zijn.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.

Locatie

De verplichte modules vinden plaats in Bedrijvencentrum de Punt in Gent. Keuzemodules kunnen op andere locaties georganiseerd worden.

Bedrijvencentrum De Punt
Kerkstraat 108
9050 Gentbrugge


Tarieven

  • Vroegboektarief tem 23.07.2025: €2195,- (excl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 24.07.2025: €2395,-  (excl. 21% BTW)
  • Als VVKP-lid kan je genieten van een korting van 10% op alle trajecten en modules.

Inbegrepen in de prijs: 13 opleidingsmodules, terugkomdag, examen, syllabus, handouts en illustratief lesmateriaal, koffie/thee/water en lunch. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Bedrijven die voldoende aan bepaalde voorwaarden kunnen ook genieten van een ondersteuning via de KMO-portefeuille (Opleiding beroepsspecifieke competenties 0001490 - Dienstverlener DV.O215592).

Als extraatje geven we onze toekomstige begaafdheidscoaches ook nog het boek Ontwikkelen van cognitief talent van Project Talent ter waarde van 35,50 mee.

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x