1 april 2026
Signaleringsprotocollen om cognitieve begaafdheid te signaleren - Mechelen
Het is belangrijk om op school zicht te krijgen op welke kinderen cognitief begaafd zijn zodat problemen door een mismatch tussen onderwijsbehoeften en onderwijsaanbod voorkomen wordt. Het identificeren van cognitief begaafde leerlingen gebeurt meestal aan de hand van een eerste preventieve screening en daarna uitgebreidere signalering.
Er zijn een aantal instrumenten op de markt die bedoeld zijn als handleiding of stappenplan bij het signaleren van cognitieve begaafdheid. Wij geven jou een inkijk in bestaande signaleringsprotocollen, zodat je als school een verantwoorde keuze kan maken.
In deze praktijkmodule krijg je een overzicht van verschillende instrumenten die scholen kunnen begeleiden in het signaleren van cognitieve begaafdheid. We bespreken de voor- en nadelen ervan.
Leerdoelen
De module Signaleren met signaleringsprotocollen van Hoogbloeier® biedt een uitgebreide training voor professionals in het onderwijs en de zorg die zich richten op het herkennen en signaleren van begaafdheid. De module duikt in de specifieke leerkenmerken van cognitief begaafde personen en onderscheidt deze van niet-cognitieve persoonskenmerken. Daarnaast worden diverse screening- en signaleringsprotocollen behandeld – zoals het Prodia-protocol, de TVE-screeningsmethode van Eduratio, het SIDI-PO-protocol, Hoogbegaafdheid In-Zicht, Knappe Kleuters en nog meer – om een gefundeerd en handelingsgericht beeld te vormen van de onderwijsbehoefte van begaafde leerlingen. De module benadrukt dat signalering niet als doel op zich staat, maar als basis dient om de juiste ondersteuning en onderwijsaanpassingen te realiseren zodat begaafde personen optimaal kunnen ontplooien.
- Herkennen van begaafdheid: deelnemers leren specifieke cognitieve leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken te onderscheiden, zodat zij een gefundeerd beeld krijgen van wie tot de doelgroep behoort.
- Inzicht in signaleringsprotocollen: deelnemers krijgen grondige kennis van verschillende screening- en signaleringsinstrumenten en leren hoe zij deze kunnen toepassen om de onderwijsbehoeften van begaafde leerlingen te bepalen.
- Vertalen naar passend onderwijs: deelnemers begrijpen hoe zij de verzamelde signaleringsinformatie kunnen omzetten in een effectief zorgcontinuüm, zodat zij de juiste interventies en begeleiding kunnen inzetten voor een optimale ontwikkeling van begaafde leerlingen.
Woensdag 01.04.2026 - Mechelen
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Signaleringsprotocollen om cognitieve begaafdheid te signaleren
12.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Het Predikheren (Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 01.02.2026: €135,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 02.02.2026: €155,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan met de knop hieronder. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.