');

7 oktober 2025

Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen - Gent

Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen - Gent

Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen - Gent

In andere kennismodules verkennen we verschillende begaafdheidsmodellen, maar deze verklaren nog niet hoe we cognitief begaafde personen in de praktijk kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typerend voor begaafdheid? En welke eigenschappen worden vaak met begaafdheid geassocieerd, maar zijn niet exclusief daaraan gekoppeld?

Leerkrachten, ouders, zorgprofessionals of werkgevers herkennen niet altijd wie cognitief begaafd is. Toch is het correct signaleren van begaafdheid een essentiële eerste stap om de juiste behoeften in kaart te brengen en een passend leertraject te bieden. Een goed begrip van het onderscheid tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken is hierbij cruciaal.

In deze kennismodule leer je hoe screenen, signaleren en diagnosticeren zich tot elkaar verhouden. Daarnaast besteden we aandacht aan het belang van een nauwkeurige interpretatie van kenmerken, zodat zowel onder- als overidentificatie wordt voorkomen.


Leerdoelen

Het signaleren van cognitief begaafde personen is geen eenvoudige opdracht. Hoewel begaafdheidsmodellen inzicht geven in talentontwikkeling en onderpresteren, bieden ze weinig concrete handvatten om begaafdheid te herkennen in de praktijk. In deze module leren deelnemers hoe ze cognitieve begaafdheid kunnen identificeren en welke signalen erop kunnen wijzen dat een persoon – een kind, jongere of volwassene – een cognitieve voorsprong heeft.

We bespreken leerkenmerken die typisch zijn voor begaafde personen, zoals snelheid van denken, een sterk geheugen, abstract en complex denken, probleemoplossend vermogen en metacognitieve vaardigheden. Daarnaast gaan we in op verschillende methoden om begaafdheid te signaleren, van screeningsprocedures tot signaleringsprotocollen. De module biedt een praktisch kader voor professionals in het onderwijs, de zorg en het bedrijfsleven om cognitief begaafde personen correct te herkennen en hen gepaste ondersteuning te bieden.

  • Inzicht in leerkenmerken van cognitief begaafde personen: deelnemers kunnen de typische cognitieve kenmerken herkennen en onderscheiden van kenmerken die niet eenduidig aan begaafdheid gelinkt kunnen worden.

  • Het onderscheid tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken: deelnemers ontdekken waarom dit onderscheid tussen deze twee types kenmerken gemaakt wordt en hoe dit van invloed is op signalering en begeleiding.

  • Toepassing in de praktijk: deelnemers leren hoe ze deze inzichten kunnen toepassen om cognitief begaafde personen te herkennen binnen hun professionele context, of dit nu in het onderwijs, coaching, zorg of bedrijfsleven is.

Dinsdag 07.10.2025 - Gent
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Signaleren van begaafdheid: leerkenmerken herkennen
12.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 07.08.2025: €115,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 08.08.2025: €135,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. 

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x