');

30 april 2026

Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren - Mechelen

Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren - Mechelen

Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren - Mechelen

Begaafdheidsmodellen tonen dat motivatie cruciaal is voor het volledig benutten van talent. Tegelijkertijd bepaalt motivatie ook of begaafde personen onderpresteren.

Onderzoek laat twee trajecten zien die tot onderpresteren leiden, en voor elk traject zijn specifieke interventies ontwikkeld om de motivatie te herstellen.

In deze kennismodule bespreken we de twee profielen van onderpresteerders, onderzoeken we hoe hun onderpresteren ontstaat en welke interventies nodig zijn om het om te keren.


Leerdoelen

De module Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren van Hoogbloeier® richt zich op het herkennen en omzetten van onderpresterend gedrag bij cognitief begaafde jongeren. Deze opleiding combineert toonaangevende theoretische kaders – zoals het Achievement Orientation Model (AOM) en het Pathways to Underachievement Model (PUM) – met praktische interventiestrategieën. Deelnemers krijgen inzicht in hoe maladaptieve overtuigingen en de invloed van de omgeving bijdragen aan onderpresteren en leren hoe zij met een systematische aanpak (evaluatie, effectieve communicatie, aanpassen van verwachtingen, rolmodelidentificatie en het wegwerken van hiaten) onderpresteren kunnen omzetten in hoogpresteren. De module biedt concrete handvatten om zowel de thuis- als schoolomgeving te activeren en zo duurzame veranderingen in motivatie en prestaties te bewerkstelligen.

  • Inzicht in theoretische modellen: deelnemers verwerven diepgaand inzicht in de theoretische modellen (AOM en PUM) die ten grondslag liggen aan onderpresteren bij begaafde jongeren.
  • Inzicht in types onderpresteerders: deelnemers leren hoe ze op basis van een grondige evaluatie het type onderpresteerder kunnen identificeren en gerichte interventies kunnen opzetten.
  • Inzicht in interventies: deelnemers verwerven kennis over effectieve coachingstrategieën, gericht op het type onderpresteerder, om de motivatie en zelfregulatie van onderpresterende jongeren te versterken.
Donderdag 30.04.2026 - Mechelen
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Onderpresteren van begaafde jongeren omkeren
16.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.

Al overtuigd? Schrijf je dan hier in of lees eerst verder...


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats in Het Predikheren te Mechelen (Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 28.02.2026: €135,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 01.03.2026: €155,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. 

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x