30 april 2026
Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals - Mechelen
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.
Hoe herken je begaafde onderpresteerders? Hoe kan je als zorg- of onderwijsprofessional advies geven aan ouders zodat ze het onderpresteren van hun begaafde kind kunnen voorkomen?
In deze kennismodule bespreken we kenmerken van begaafde onderpresteerders zodat je ze leert herkennen in je praktijk. Tegelijk bieden we je de stappen die nodig zijn om het onderpresteren van deze begaafde personen te voorkomen.
Leerdoelen
De opleidingsmodule Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals van Hoogbloeier® biedt een diepgaand inzicht in de dynamiek van onderpresteren bij begaafde leerlingen in de thuissituatie. Deze module richt zich op het herkennen van subtiele signalen van onderpresteren en het analyseren van de onderliggende oorzaken, die zowel te maken kunnen hebben met persoonlijke kenmerken, schoolomstandigheden, vriendschappen als de gezinssituatie. De kennis die hier wordt verworven, is met name van groot belang voor zorgprofessionals, zodat zij het gezin van de begaafde onderpresteerder op een optimale wijze kunnen begeleiden. Tegelijkertijd kunnen ook onderwijsprofessionals profiteren van deze inzichten, al is de focus niet primair gericht op de schoolsituatie.
- Herkennen en analyseren: deelnemers kunnen de belangrijkste oorzaken en signalen van onderpresteren bij begaafde leerlingen identificeren en analyseren.
- Inzicht in heterogeniteit: deelnemers verwerven inzicht in de verschillende profielen van begaafde onderpresteerders en begrijpen hoe factoren uit de persoonlijke, school- en thuissfeer hierop van invloed zijn.
- Inzicht in interventies: deelnemers verkrijgen kennis van uiteenlopende interventies en begeleidingsstrategieën, zodat zij gerichte adviezen kunnen geven voor het ondersteunen en omkeren van onderpresterend gedrag.
Donderdag 30.04.2026 - Mechelen
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Onderpresteren: inzicht en interventies voor zorg- en onderwijsprofessionals
12.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré , ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Het Predikheren te Mechelen (Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 28.02.2026: €115,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 01.03.2026: €135,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan met de knop hieronder. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.