3 juni 2026
Modellen bij coaching van volwassen begaafde personen - Mechelen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven naar een complexere opvatting over begaafdheid.
Twee theorieën die handvaten geven voor het coachen van (jong)volwassen begaafde personen zijn het Delphi-model en de Positieve Desintegratietheorie van Dabrowski.
In deze kennismodule gaan we dieper in op deze modellen/theorie en bekijken we hoe ze je als coach van jongeren of volwassenen handvaten kunnen geven in je begeleiding.
Leerdoelen
In de module Modellen bij coaching van volwassen begaafde personen biedt Hoogbloeier® diepgaand inzicht in de unieke dynamieken van hoogbegaafdheid bij volwassenen. De module behandelt het existentiële Delphi-model, dat de innerlijke beleving, de wisselwerking met de buitenwereld en het samenspel van existentiële facetten in kaart brengt. Daarnaast wordt de theorie van positieve desintegratie van Dabrowski besproken, inclusief de verschillende niveaus van persoonlijkheidsontwikkeling en de rol van overexcitabilities als maat voor het ontwikkelingspotentieel. Deze inzichten stellen coaches in staat om volwassen hoogbegaafden te begeleiden bij het omzetten van innerlijke conflicten in persoonlijke groei en empowerment.
- Inzicht verwerven in het existentiële Delphi-model en begrijpen hoe innerlijke kenmerken en de interactie met de omgeving de beleving van hoogbegaafdheid bij volwassenen beïnvloeden.
- De theorie van positieve desintegratie van Dabrowski kunnen interpreteren, met aandacht voor de niveaus van persoonlijkheidsontwikkeling en de betekenis van overexcitabilities.
- Kennis ontwikkelen om coachingstrategieën af te stemmen op de specifieke behoeften van volwassen hoogbegaafden, gericht op empowerment en zelfontplooiing.
Woensdag 03.06.2026 - Mechelen
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Modellen bij coaching van volwassen begaafde personen
12.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Het Predikheren te Mechelen (Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 03.04.2026: €115,- (incl. 21% BTW)
- Normaaltarief vanaf 04.04.2026: €135,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan met onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.