10 september 2025
Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei - Gent
Carol Dweck onderzocht hoe mindset – de overtuiging over de ontwikkelbaarheid van intelligentie – een grote invloed heeft op motivatie, doorzettingsvermogen en prestaties. Vooral bij begaafde leerlingen speelt dit een cruciale rol: een vaste mindset kan leiden tot faalangst, het vermijden van uitdagingen en onderpresteren, terwijl een groeimindset hen stimuleert om te leren en zich te ontwikkelen.
De manier waarop kinderen denken over hun eigen intelligentie beïnvloedt hoe ze omgaan met uitdagingen, inspanning, kritiek en mislukkingen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat begaafde leerlingen een groeimindset ontwikkelen en hun potentieel ten volle benutten?
In deze kennismodule bespreken we het verschil tussen een vaste en een groeimindset, hoe deze concepten samenhangen met begaafdheid en op welke manier ouders en leerkrachten een groeimindset kunnen stimuleren bij kinderen en jongeren.
Leerdoelen
De module Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei richt zich op de invloed van mindset op het leerproces en de motivatie van cognitief begaafde leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat begaafde leerlingen vaak een vaste mindset ontwikkelen, wat kan leiden tot het vermijden van uitdagingen, faalangst en onderpresteren. In deze module onderzoeken we het concept van een vaste en groeimindset, en hoe overtuigingen over intelligentie het gedrag en de prestaties van leerlingen beïnvloeden. We bespreken strategieën om een groeimindset te stimuleren bij begaafde kinderen en jongeren, en hoe leerkrachten en ouders een ondersteunende rol kunnen spelen in dit proces.
- Inzicht in mindset en begaafdheid: deelnemers leren het verschil tussen een vaste en een groeimindset en begrijpen hoe mindset de motivatie en prestaties van begaafde leerlingen beïnvloedt.
- Bewustwording van de impact van mindset op onderpresteren: deelnemers krijgen inzicht in hoe een vaste mindset kan bijdragen aan onderpresteren bij begaafde leerlingen en hoe dit proces kan worden doorbroken.
- Strategieën om een groeimindset te stimuleren: deelnemers ontdekken hoe ze leerlingen kunnen begeleiden in het ontwikkelen van een groeimindset, met praktische tips voor feedback, motivatie en leerstrategieën.
Woensdag 10.09.2025 - Gent
09.45 u. Onthaal met koffie of thee
10.00 u. Mindset en begaafdheid: de sleutel tot groei
12.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt in Gent (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 10.07.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 11.07.2025: €155,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.