');

24 oktober 2025

Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas - Gent

Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas - Gent

Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas - Gent

Verrijking biedt cognitief sterk functionerende leerlingen de uitdaging die ze nodig hebben, vaak in combinatie met compacten om tijd vrij te maken. In een verrijkingsklas (of kangoeroeklas) kunnen deze leerlingen zich verdiepen in complexe onderwerpen, maar hoe bepaal je de inhoud? Welke theoretische kaders helpen om een doordacht en stimulerend aanbod te creëren?

Welke kapstokken kunnen gebruikt worden om verrijkingsmateriaal te structureren? Hoe zorg je ervoor dat opdrachten niet alleen uitdagend, maar ook gevarieerd en doelgericht zijn?

In deze praktijkmodule leer je hoe verschillende kapstoktheorieën, zoals de taxonomie van Bloom, de meervoudige intelligentietheorie van Gardner, de theorie van Sternberg en de denkhoeden van De Bono, ingezet kunnen worden om een inspirerend curriculum voor de verrijkingsklas te ontwerpen.


Leerdoelen

De module Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas biedt leerkrachten en begeleiders een theoretisch kader om verrijkingsklassen doelgericht vorm te geven. Verschillende theorieën kunnen als ‘kapstok’ dienen om opdrachten te structureren en te zorgen voor een uitdagend en gevarieerd aanbod. In deze module verkennen we onder andere de theorie van Sternberg, de meervoudige intelligentietheorie van Gardner, de taxonomie van Bloom, de denkhoeden van De Bono en het TASC-model. Deelnemers leren hoe deze modellen bijdragen aan diepgaand leren, kritisch denken en creatieve probleemoplossing in de verrijkingsklas.

  • Inzicht in theoretische kaders: deelnemers verwerven kennis over verschillende kapstoktheorieën en hoe deze bijdragen aan de ontwikkeling van cognitief sterk functionerende leerlingen.
  • Toepassen van theorieën in verrijkingsklassen: deelnemers leren hoe ze de modellen van Sternberg, Gardner, Bloom en De Bono praktisch kunnen inzetten om een verrijkingsklas boeiend en effectief te maken.
  • Ontwerpen van verrijkingsopdrachten: deelnemers ontdekken hoe ze met behulp van deze theorieën verrijkingsmateriaal kunnen ontwerpen dat aansluit bij de leerbehoeften en denkstijlen van hoogbegaafde leerlingen.
Vrijdag 24.10.2025 - Gent
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Kapstoktheorieën voor de verrijkingsklas
16.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.

Al overtuigd? Schrijf je dan hier in of lees eerst verder...


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 24.08.2025: €135,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 25.08.2025: €155,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x