');

4 maart 2026

Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen - Leuven

Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen - Leuven

Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen - Leuven

Motivatie is een cruciale factor in de ontwikkeling van cognitief begaafde personen en speelt een sleutelrol bij zowel excelleren als onderpresteren. Wanneer hun basisbehoeften niet worden vervuld, kan dit leiden tot motivatieverlies en zelfs weerstand tegen leren.

De zelfdeterminatietheorie stelt dat alle mensen – en dus ook begaafde kinderen, jongeren en volwassenen – drie fundamentele psychologische behoeften hebben: autonomie, verbondenheid en competentie. Wanneer deze behoeften worden vervuld, ontstaat intrinsieke motivatie en duurzaam leerplezier.

In deze kennismodule duiken we diep in de zelfdeterminatietheorie en onderzoeken we hoe deze toegepast kan worden bij cognitief begaafde personen. We bekijken daarnaast hoe verschillende leerkracht-, opvoedings- en begeleidingsstijlen motiverend of juist demotiverend kunnen werken en hoe je een omgeving creëert die motivatie versterkt.


Leerdoelen

De module Het ABC van motivatie bij begaafde personen richt zich op de drie psychologische basisbehoeften die cruciaal zijn voor motivatie: Autonomie, verBondenheid en Competentie. Veel begaafde personen verliezen hun aanvankelijke leerhonger door een gebrek aan autonomie, een zwakke connectie met hun omgeving of een gebrek aan uitdagende leerervaringen. Dit kan leiden tot motivatieverlies en onderpresteren.

In deze module verkennen we hoe de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan helpt om motivatieproblemen bij begaafde personen te begrijpen en te doorbreken. We bespreken de impact van leerkrachtstijlen, feedback en de rol van ouders in het ondersteunen van intrinsieke motivatie. Deelnemers krijgen concrete handvatten om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin begaafde kinderen, jongeren of volwassenen zich autonoom, verbonden en competent voelen, wat leidt tot meer motivatie en betere leerresultaten.

  • Inzicht in het ABC van motivatie: deelnemers leren hoe autonomie, verbondenheid en competentie de kern vormen van motivatie en hoe een gebrek eraan kan leiden tot onderpresteren.
  • Herkennen en doorbreken van motivatieproblemen: deelnemers verwerven kennis over de oorzaken van motivatieverlies bij begaafde personen en hoe ze deze kunnen aanpakken met wetenschappelijk onderbouwde strategieën.
  • Concrete tools voor onderwijs en begeleiding: deelnemers ontdekken hoe ze motiverende leerkracht/ opvoeding/begeleiding-stijlen, effectieve feedback en ouderbetrokkenheid kunnen inzetten om de motivatie van begaafde personen duurzaam te versterken.
Woensdag 04.03.2026 - Leuven
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Het ABC van motivatie bij begaafde personen
16.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.

Al overtuigd? Schrijf je dan hier in of lees eerst verder...


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven (Leuvensestraat 18, 3010 Leuven).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 04.01.2026: €135,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 05.01.2026: €155,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. 

Inschrijven kan via onderstaande knop.  Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x