7 oktober 2025
(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Gent
In andere kennismodules bekijken we hoe leerkenmerken helpen bij het signaleren van begaafdheid, maar deze vertellen nog niet hoe begaafde personen zich gedragen, wat hun behoeften zijn en hoe ze functioneren in verschillende contexten. Niet-cognitieve persoonskenmerken spelen hierin een cruciale rol, maar welke hiervan zijn écht kenmerkend voor begaafdheid en welke worden ten onrechte als typerend gezien?
Eigenschappen zoals perfectionisme, overexcitabilities, een sterke behoefte aan autonomie, autoriteit in vraag stellen, creativiteit en humor worden vaak gelinkt aan begaafdheid, maar komen niet bij alle begaafde personen voor en zijn ook aanwezig bij niet-begaafde personen. Dit maakt het belangrijk om een genuanceerde blik te werpen op deze kenmerken en te begrijpen waarom ze zo vaak met begaafdheid in verband worden gebracht.
In deze kennismodule verdiepen we ons in de rol van niet-cognitieve persoonskenmerken en analyseren we waarom bepaalde eigenschappen vaak worden beschouwd als kenmerken van cognitieve begaafdheid. We bekijken hoe deze kenmerken het functioneren van begaafde personen beïnvloeden en welke impact ze hebben op begeleiding en ondersteuning.
Leerdoelen
Cognitieve begaafdheid wordt vaak herkend aan leerkenmerken zoals snelle informatieverwerking, een sterk geheugen of analytisch denkvermogen. Deze kenmerken spelen een cruciale rol bij het signaleren van begaafdheid. Maar om begaafde personen écht goed te begrijpen en begeleiden, is het minstens even belangrijk om te kijken naar hun niet-cognitieve persoonskenmerken. Deze beïnvloeden hun behoeften, functioneren, welzijn en sociale interacties en kunnen bepalend zijn voor hoe ze omgaan met uitdagingen en groei. In de module (Geen) kenmerk van begaafdheid? duiken we dieper in op aspecten zoals perfectionisme, overexcitabilities, autonomie, asynchroniteit en de omgang met autoriteit.
Niet elke cognitief begaafde persoon vertoont dezelfde niet-cognitieve kenmerken, maar ze kunnen wel bepalend zijn voor hoe iemand omgaat met uitdagingen, sociale interacties en persoonlijke groei. We onderzoeken hoe deze kenmerken invloed hebben op het leer- en werkklimaat en hoe professionals deze kennis kunnen inzetten om begaafde personen beter te begeleiden en ondersteunen.
- Inzicht in niet-cognitieve persoonskenmerken: deelnemers verwerven een diepgaand inzicht in persoonskenmerken zoals perfectionisme, overexcitabilities, asynchroniteit en autonomie en begrijpen hun impact op het functioneren van begaafde personen.
- Wetenschappelijke onderbouwing en mythes ontkrachten: deelnemers leren hoe ze op basis van wetenschappelijke inzichten de correlaties tussen deze persoonskenmerken en begaafdheid kunnen nuanceren en onderbouwd kunnen ingaan tegen hardnekkige mythes.
- Praktische toepassing: deelnemers ontdekken hoe ze de inzichten over niet-cognitieve persoonskenmerken kunnen inzetten in hun rol als coach, leerkracht of begeleider om begaafde personen optimaal te ondersteunen.
Dinsdag 07.10.2025 - Gent
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. (Geen) kenmerk van begaafdheid?
16.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 07.08.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 08.08.2025: €155,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.