');

3 februari 2026

Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen - Leuven

Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen - Leuven

Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen - Leuven

De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt gehouden met hun noden en mogelijkheden.

Hoe ontwikkelen cognitief begaafde peuters, kleuters en kinderen zich op gebied van emoties, vriendschappen en sociale vaardigheden ten opzichte van normaal begaafde kinderen?

In deze kennismodule gaan we dieper in op de emotionele en sociale ontwikkeling van kleuters en kinderen en bekijken hoe deze ontwikkeling van belang kan zijn bij het maken van vrienden, het hebben van aansluiting en daarmee ook het ontmoeten van ontwikkelingsgelijken.


Leerdoelen

In de module Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen duiken we diep in de unieke ontwikkelingspatronen van begaafde kinderen. De module belicht hoe een vroege ontwikkelingsvoorsprong, geavanceerde Theory of Mind en bijzondere vriendschapsverwachtingen bijdragen aan hun sociaal-emotionele groei. Door de nieuwste wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden te combineren, krijgen zorg- en onderwijsprofessionals handvatten aangereikt om de complexe interacties tussen cognitieve capaciteiten en socio-emotionele ontwikkeling te herkennen en effectief te begeleiden – zowel in de gezinscontext als in bredere ondersteuningsnetwerken.

  • Herkennen van kenmerken: deelnemers kunnen de specifieke socio-emotionele ontwikkelingsvoorsprong en gedragskenmerken van cognitief begaafde kinderen, van baby tot lagere school, identificeren.
  • Inzicht in Theory of Mind en vriendschapsverwachtingen: deelnemers verwerven inzicht in de versnelde ontwikkeling van Theory of Mind en vriendschapsverwachtingen en de invloed daarvan op sociale interacties.
  • Samenhang tussen ontwikkelingsdomeinen: deelnemers begrijpen dat de sociale en emotionele ontwikkeling vaak gelijkloopt met de cognitieve ontwikkeling en leren de implicaties hiervan voor de begeleiding van begaafde kinderen.
Dinsdag 03.02.2026 - Leuven
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
12.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.

Al overtuigd? Schrijf je dan hier in of lees eerst verder...


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven (Leuvensestraat 18, 3010 Leuven).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 03.12.2025: €115,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 04.12.2025: €135,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.

Inschrijven kan met de knop hieronder. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x