');

12 maart 2026

Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding - Leuven

Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding - Leuven

Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding - Leuven

Bij dubbel bijzondere leerlingen – kinderen die zowel hoogbegaafd zijn als een leer-, ontwikkelings- of gedragsstoornis hebben – is de balans tussen hun uitzonderlijke capaciteiten en bijkomende uitdagingen complex. Hun begaafdheid kan hun moeilijkheden maskeren, terwijl hun stoornis juist hun talenten kan verhullen. Hierdoor blijven ze vaak onder de radar en krijgen ze niet altijd de ondersteuning die ze nodig hebben.

In deze kennismodule verkennen we hoe je dubbel bijzondere leerlingen kunt herkennen en begrijpen. We gaan dieper in op het maskeringseffect, de valkuilen in signalering en hoe een gerichte aanpak hen kan helpen om zowel hun sterke kanten als hun ondersteuningsbehoeften optimaal te benutten. Je krijgt concrete handvatten om deze leerlingen te begeleiden in hun ontwikkeling en hun onderwijs- en zorgtrajecten beter af te stemmen op hun unieke profiel.


Leerdoelen

De module Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding biedt diepgaand inzicht in de complexe interactie tussen hoogbegaafdheid en leer-, ontwikkelings- of gedragsstoornissen. Deze ‘dubbel bijzondere’ leerlingen blijven vaak onder de radar, omdat hun begaafdheid hun uitdagingen kan maskeren en omgekeerd. In deze module verkennen we de kenmerken, signaleringsprocessen en ondersteuningsbehoeften van deze diverse groep. We bespreken hoe onderwijsprofessionals, zorgverleners en ouders hen beter kunnen begeleiden en welke onderwijsaanpassingen nodig zijn om zowel hun sterke kanten als hun moeilijkheden te ondersteunen.

  • Herkennen van dubbel bijzondere leerlingen: deelnemers leren de signalen en kenmerken van begaafde leerlingen met bijkomende leer-, ontwikkelings- of gedragsstoornissen te identificeren.
  • Inzicht in het maskeringseffect: deelnemers krijgen inzicht in hoe begaafdheid en stoornissen elkaar kunnen verhullen en hoe dit het proces van signalering en diagnostiek beïnvloedt.
  • Effectieve onderwijs- en begeleidingsstrategieën: deelnemers verwerven kennis over interventies en aanpassingen die kunnen helpen om deze leerlingen optimaal te ondersteunen en hun talenten tot ontplooiing te brengen.
Donderdag 12.03.2026 - Leuven
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Dubbel bijzondere leerlingen: signalering en begeleiding
16.30 u. Einde

Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.

Al overtuigd? Schrijf je dan hier in of lees eerst verder...


Lesgever

dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.

Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.


Locatie

De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven (Leuvensestraat 18, 3010 Leuven).


Tarieven

  • Deelnemers jaartraject: 2 credits
  • Vroegboektarief tem 12.01.2026: €135,-  (incl. 21% BTW)
  • Normaal tarief vanaf 13.01.2026: €155,- (incl. 21% BTW)

Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.

Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken. 

Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x