4 november 2025
De rol van intelligentietesten bij diagnosticeren van begaafdheid - Gent
Intelligentietesten worden vaak gebruikt als diagnostisch instrument om cognitieve begaafdheid vast te stellen, maar hoe betrouwbaar en volledig zijn deze testen in de praktijk? Voor het Nederlandstalig gebied bestaan verschillende intelligentietesten die ingezet worden voor de identificatie van begaafdheid. Hoewel deze testen een wetenschappelijk onderbouwde manier bieden om cognitieve capaciteiten in kaart te brengen, moeten ze met de nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Factoren zoals testervaring van de testafnemer, motivatie, culturele achtergrond en de invloed van verwachtingen bij de te testen persoon kunnen een rol spelen bij de testresultaten.
In deze kennismodule gaan we dieper in op intelligentietesten als bron van identificatie van cognitieve begaafdheid. We bespreken welke testen gangbaar zijn, wat hun mogelijkheden en beperkingen zijn en hoe testresultaten correct geïnterpreteerd kunnen worden. Let wel: deze module focust op de interpretatie en duiding van testresultaten en niet op het leren afnemen van intelligentietesten, aangezien dit voorbehouden is aan erkende psychologen en orthopedagogen.
Leerdoelen
Het meten en diagnosticeren van cognitieve begaafdheid blijft een complex en soms controversieel proces. Intelligentietests worden vaak gebruikt als hulpmiddel bij de identificatie van cognitief begaafde personen, maar het correct interpreteren van testresultaten vereist een diepgaand begrip van zowel de testinstrumenten als de onderliggende theoretische modellen. In de module De rol van intelligentietesten bij diagnosticeren van begaafdheid verkennen we de meest gebruikte intelligentietesten in het Nederlandstalige gebied, zoals de Wechsler-testen, de RAKIT-2 en de CoVaT-CHC. Daarnaast besteden we aandacht aan de beperkingen van deze testen en de invloed van factoren zoals het Pygmalion-effect en het Flynn-effect op de interpretatie van testresultaten.
Deze opleiding richt zich op onderwijs- en zorgprofessionals die werken met cognitief begaafde kinderen, jongeren en volwassenen. De focus ligt op het kritisch interpreteren en duiden van testresultaten, niet op het aanleren van hoe deze afgenomen moeten worden – dat blijft voorbehouden aan erkende psychologen en orthopedagogen. Het doel is om een beter begrip te krijgen van hoe diagnostische informatie gebruikt kan worden in onderwijs- en begeleidingscontexten.
- Inzicht in diagnostische instrumenten: deelnemers leren de verschillende intelligentietesten kennen die in Nederlandstalig gebied worden gebruikt, inclusief hun theoretische achtergrond en toepassingsmogelijkheden.
- Kritisch evalueren van testresultaten: deelnemers verwerven inzicht in de beperkingen en valkuilen van intelligentietesten en leren hoe ze deze kritisch kunnen interpreteren in het kader van cognitieve begaafdheid.
- Praktische toepassing in diagnostiek: deelnemers krijgen handvatten om testresultaten te vertalen naar effectieve begeleiding en ondersteuning van cognitief begaafde leerlingen in de praktijk.
Dinsdag 04.11.2025 - Gent
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. De rol van intelligentietesten bij diagnosticeren van begaafdheid
16.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 04.09.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 05.09.2025: €155,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.