24 februari 2026
Compacten en verrijken: praktisch aan de slag in je klas - Leuven
Hoe zorg je ervoor dat cognitief begaafde leerlingen écht tot leren komen in de klas, zonder dat ze blijven hangen in herhalingsoefeningen of onder hun niveau werken? Hoe creëer je ruimte in het curriculum via compacten en hoe vul je die tijd zinvol in met uitdagende verrijking? En vooral: hoe krijg je dit praktisch georganiseerd binnen een reguliere klascontext, zonder dat het extra werkdruk oplevert?
In deze praktijkmodule gaan we heel concreet aan de slag met methodieken, materialen en verrijkingsopdrachten die aansluiten bij de leerkenmerken van cognitief begaafde leerlingen. We bespreken hoe je compacten en verrijken structureel kan integreren en welke randvoorwaarden nodig zijn om dit haalbaar te maken.
Met concrete praktijkvoorbeelden, handige tools en kant-en-klare tips krijg je inspiratie en houvast om in jouw klas echt werk te maken van zinvolle differentiatie voor deze leerlingen.
Leerdoelen
In de module Compacten en verrijken: praktisch aan de slag in je klas krijgen leerkrachten concrete handvatten om in de klas aan de slag te gaan met compacten en verrijken voor cognitief sterk functionerende leerlingen. We vertrekken vanuit de leerkenmerken van deze leerlingen en vertalen de theorie naar een breed scala aan praktische werkvormen, tools en materialen die onmiddellijk toepasbaar zijn in de klaspraktijk. De focus ligt op hoe je de reguliere leerstof systematisch kunt compacten, hoe je de vrijgekomen tijd zinvol invult met kwalitatieve verrijkingsopdrachten én hoe je dit alles organisatorisch en pedagogisch verantwoord integreert binnen de klaswerking.
Doorheen de opleiding krijgen deelnemers niet alleen voorbeelden van verrijkingsmaterialen, maar ook concrete strategieën om de betrokkenheid, motivatie en leeruitdaging van cognitief sterk functionerende leerlingen te vergroten. Deze praktijkgerichte module is bedoeld voor leerkrachten die echt handen en voeten willen geven aan differentiatie voor cognitief begaafde leerlingen, en direct toepasbare inzichten zoeken voor hun dagelijkse klaspraktijk.
- Concrete toepassing van compacten en verrijken: deelnemers leren hoe ze via compacten ruimte creëren in het curriculum en hoe ze die tijd zinvol invullen met verrijking.
- Selecteren en inzetten van geschikt verrijkingsmateriaal: deelnemers ontdekken hoe ze kwalitatieve verrijkingsopdrachten selecteren die aansluiten bij de leerkenmerken van cognitief begaafde leerlingen.
- Praktisch klasmanagement en differentiatie: deelnemers leren hoe ze compacten en verrijken praktisch organiseren binnen hun klas, inclusief niveaugroepering, feedback en procesbegeleiding.
Dinsdag 24.02.2026 - Mechelen
13.45 u. Onthaal met koffie of thee
14.00 u. Compacten en verrijken: praktisch aan de slag in je klas
16.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
Danielle Verheye, ECHA-Specialist in Gifted Education, GEMZ.
Als onderwijzeres begeleidt Danielle reeds sinds 2002 cognitief begaafde kinderen. Ze behaalde in 2004 het diploma ECHA-Specialist in Gifted Education. Ze is (co-)auteur van verschillende publicaties i.v.m. hoogbegaafdheid. Ze leidde zowel in het reguliere als privé-onderwijs onderwijsgroepen specifiek voor hoogbegaafde kinderen. Ze is gespecialiseerd in het opsporen en remediëren van opgebouwde hiaten in leerstof, het uitzetten van differentiatietrajecten en het ontwikkelen van lesmateriaal voor de kangoeroeklas. Hierbij focust ze op het ontwikkelen van een goede werkhouding, efficiënt gebruik van oplossingsstrategieën en het aanleren van studievaardigheden.
Sinds 2013 heeft ze een eigen begeleidingspraktijk GEMZ die ze combineert met haar werk in het reguliere onderwijssysteem, waar ze op verschillende scholen het zorgbeleid voor cognitief sterke leerlingen uittekent en vormgeeft. Ook begeleidt ze zelf nog steeds cognitief sterke kleuters en leerlingen zowel binnen de klas als klasextern. Hierdoor kan ze praktijkgerichte en haalbare oplossingen garanderen.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats bij Kop van Kessel-Lo te Leuven (Leuvensestraat 18, 3010 Leuven)
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 24.12.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 25.12.2025: €155,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.