30 september 2025
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren - Gent
Het ontwikkelen van een structureel beleid voor de begeleiding van cognitief sterk functionerende leerlingen vraagt een doordachte aanpak, waarbij visie, expertise en een gedragen schoolcultuur samenkomen. Hoe zorg je ervoor dat de noden van CSF-leerlingen structureel worden opgenomen in het bredere beleid op leerlingenbegeleiding?
Om onderwijs en ondersteuning af te stemmen op cognitief sterk functionerende leerlingen, zijn aanpassingen nodig op meerdere niveaus binnen de school. Dit vraagt niet alleen om geschikte onderwijsaanpassingen in de klas, maar ook om professionalisering van het schoolteam, betrokkenheid van ouders en een duidelijke langetermijnvisie. Hoe start je als school met een duurzaam beleid rond CSF? Welke stappen zijn nodig om dit beleidsmatig te verankeren?
In deze praktijkmodule werken we met een concreet stappenplan om een beleidsmatige aanpak voor cognitief sterk functioneren te integreren binnen het bredere beleid op leerlingenbegeleiding. We bekijken hoe scholen draagvlak kunnen creëren, professionalisering kunnen stimuleren en een effectieve implementatie kunnen realiseren.
Leerdoelen
Sinds 1 september 2018 is elke school in Vlaanderen verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren. Dit beleid moet structureel inspelen op de noden van alle leerlingen, inclusief cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen. Toch ontbreekt in veel scholen een onderbouwd en structureel beleid voor deze groep, waardoor de begeleiding vaak ad hoc en afhankelijk van individuele leerkrachten blijft.
In deze module gaan we dieper in op hoe scholen een beleidsmatige aanpak kunnen ontwikkelen voor de begeleiding van CSF-leerlingen. We bespreken de noodzakelijke bouwstenen zoals draagvlak binnen het team, professionalisering van leerkrachten, een duidelijke visie op begaafdheid, en een stappenplan voor implementatie. Daarnaast behandelen we de rol van een kernteam, het belang van samenwerking met externe partners en de communicatie met ouders.
- Beleidsontwikkeling voor CSF-leerlingen: deelnemers leren hoe ze een structureel beleid op leerlingenbegeleiding kunnen opzetten dat rekening houdt met de specifieke noden van cognitief sterk functionerende leerlingen.
- Succesfactoren bij implementatie: deelnemers krijgen inzicht in de cruciale elementen voor een geslaagde invoering van een CSF-beleid, zoals draagvlak binnen het team, professionalisering en een heldere visie.
- Praktische toepassing en stappenplan: deelnemers leren een concreet stappenplan hanteren om beleidsmaatregelen effectief te implementeren, evalueren en borgen binnen hun schoolcontext.
Dinsdag 30.09.2025 - Gent
10.15 u. Onthaal met koffie of thee
10.30 u. Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren
12.30 u. Einde
Deze module kan ook deel uitmaken van een traject. Je sluit dan aan bij de deelnemers van het traject die al eerder die dag zijn samengekomen. Gelieve dan ook niet vroeger te komen dan het aangegeven uur.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Door de nieuwsgierigheid, creativiteit en intensieve denkwijze van haar kinderen raakte Sabine al snel gefascineerd door begaafdheid. In 2010 besloot ze daarom de opleiding tot Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen te volgen. Kort daarna richtte ze Hoogbloeier® op, waar zij begaafde kinderen en hun ouders begeleidt en leraren traint, zodat elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te benutten. In 2023 sloot ze haar doctoraat in de psychologie af aan de universiteiten van Gent en Leuven, met een onderzoek gericht op de motivatie van onderpresterende begaafde jongeren. Tevens heeft zij bijgedragen aan diverse wetenschappelijke publicaties en conferenties over dit onderwerp. Momenteel is zij verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Hoogbloeier®.
Hoogbloeier® blijft de eindverantwoordelijke voor de opleiding, ongeacht of een externe docent wordt ingezet.
Locatie
De module vindt plaats in Bedrijvencentrum De Punt (Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge).
Tarieven
- Deelnemers jaartraject: 2 credits
- Vroegboektarief tem 30.07.2025: €115,- (incl. 21% BTW)
- Normaal tarief vanaf 31.07.2025: €135,- (incl. 21% BTW)
Inbegrepen in de prijs: opleidingsmodule, handouts, koffie/thee/water. Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt. Deelnemers ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de module toegang tot een google drive. Hierin bevindt zich een syllabus in PDF-formaat die de theoretische concepten in tekstvorm presenteert. Er wordt nauwlettend aandacht besteed aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, met duidelijke referenties naar alle gebruikte bronnen. Aan het einde van elke module wordt een literatuurlijst verstrekt. Bovendien worden alle onderzoeksartikelen waarnaar wordt verwezen in de syllabus in de drive opgenomen, zodat deelnemers zelf kunnen bekijken wat de auteurs over het onderwerp hebben geschreven. Ook worden de slides in groot formaat opgenomen in deze drive. Ten slotte wordt er ook aanvullend materiaal, zoals bijvoorbeeld identificatielijsten, beschikbaar gesteld in de drive, waardoor het een waardevolle bron van informatie is voor alle deelnemers. Tijdens de les brengt de docent ook relevante boeken mee over het betreffende onderwerp, om te bladeren en geïnspireerd te raken.
Inschrijven kan via onderstaande knop. Wil je meer informatie of een afspraak maken, telefoneer dan +32 478 20 69 87 of mail naar opleidingen@hoogbloeier.be.